Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Editoriaal / Elektrisch denken

Geschreven door Tony Verhelle op 25-10-2017

96 procent van de particulieren die een elektrische auto kochten, is tevreden over zijn aankoop.

Er gaat geen dag voorbij of er komt wel een nieuw model of initiatief bovendrijven in de autowereld dat de elektrische aandrijving wil promoten. Maar ondertussen heeft nog geen 0,1 procent van de Belgen een elektrisch aangedreven auto en houdt iedereen de adem in of dat spoedig zal veranderen. Onze overheid wil daar in elk geval verandering in brengen en doet er alles aan – nu ja, toch verbaal – om de verspreiding van de elektrische auto te versnellen.
Zo ging het kabinet van Vlaams minister van (onder meer) Energie Tommelein eens polsen bij de actuele kopers van een elektrische auto hoe zij de aankoop ervan ervaren. Er vond een enquête plaats (van 7 tot 17 september) bij 572 bezitters van een elektrische auto – dat komt overeen met 75 procent van het totaal aantal personen dat tot begin september van dit jaar een aankooppremie kreeg voor zijn of haar aanschaf. Wat dus wil zeggen dat het om particulieren gaat, want firma’s krijgen geen premies, daar gaat het om (sterk) verhoogde aftrekmogelijkheden qua belastingen.
Wat springt zo direct in het oog als we de resultaten van de rondvraag overlopen? Ten eerste het publiek: de meeste kopers zijn mannen (7 op 10) en 45 jaar of ouder (77 procent). De drie belangrijkste redenen om tot de aankoop over te gaan waren het verlagen van de milieu-impact (duidelijk op nummer één), de aankooppremie en de mogelijkheid om te besparen op brandstofkosten. Mannen legden daarnaast ook nog sterk de nadruk op hun geloof in de toekomst van deze technologie. Iets meer dan de helft van de ondervraagden reed met een Nissan Leaf, tweede was de Renault Zoé (21 procent) en derde de BMW i3 (iets meer dan 7 procent). “En waar is Tesla?”, hoor ik u denken. Wel, die (zeer dure) elektrische auto’s worden meestal niet door particulieren gekocht: nauwelijks zo’n 6 procent kocht op zijn eigen naam een Tesla. 
Ongeveer een kwart legt met zijn elektrische auto tussen 5.000 en 10.000 kilometer per jaar af: 20 procent zit tussen 10.000 en 15.000 kilometer en meer dan een derde legt 15.000 kilometer of meer af. Bijna 90 procent kocht de auto ter vervanging van een andere auto (meestal een diesel) en in twee derde van de gevallen is er nog een andere (conventionele) auto in het gezin. Maar opvallend: bij 3 op 5 van deze gezinnen rijdt de elektrische auto dan wel het meeste kilometers. De auto wordt veruit het vaakst thuis opgeladen en 3 op 5 doet dat enkel wanneer het nodig is (dus niet constant). Ongeveer een zelfde verhouding heeft zonnepanelen op zijn dak en laadt op via het normale stopcontact.
De belangrijkste vraag was uiteraard of de mensen tevreden waren over hun aankoop. Niet minder dan 96 procent antwoordde positief en praktisch iedereen is in de wolken over de rijervaring. Wat zijn dan de knelpunten? Die liggen voor de hand: de nog altijd beperkte actieradius en de (semi)publieke laadinfrastructuur die op veel vlakken tekortschiet. Vandaar de wensen van deze early adopters: elektrische auto’s moeten goedkoper worden (mede dankzij premies), de laadinfrastructuur moet sterk verbeterd worden en er zou een specifiek elektriciteitstarief moeten komen voor elektrische auto’s. Kortom, Bart Tommelein weet wat hem te doen staat…

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten