Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Editoriaal / Het daghet uyt den oosten

Geschreven door Tony Verhelle op 10-05-2017

Als we niet oppassen, steken de Chinese constructeurs ons nu al voorbij.

Het is een trend die al vroeger de kop opstak, maar de laatste tijd wordt hij toch wel erg reëel: op de grote, internationale westerse autosalons blijven meer en meer merken afwezig – zo zullen bijvoorbeeld negen merken niet te zien zijn op het salon van Frankfurt (IAA) in september. De redenen daarvoor zijn divers, maar de hoge kosten en, voor de iets kleinere spelers, het feit niet te kunnen optornen tegen het geweld waarmee de ‘thuisspelers’ of de groten uitpakken, zijn de meest aangehaalde excuses.

 “En Brussel dan?”, horen we u al vragen… Brussel is geen A-salon in de (wereld)rangorde, maar op dit moment betekent dat ook zijn redding. Ook dit jaar (met een ‘klein salon’ dat toch weer een recordaantal bezoekers liet optekenen) stond januari in België weer in het teken van de automobiel. Ook de Belgische invoerders klagen over de hoge factuur, maar zowat niemand kan het zich veroorloven om op deze jaarlijkse autobeurs afwezig te blijven. 

Ik gebruik hier met opzet het woord ‘beurs’ – niet om denigrerend te doen over een van de ruimste en mooiste autosalons in de wereld (dat zeggen ook de buitenlanders die hier al geweest zijn), maar omdat ons salon onrechtstreeks (ook) een belangrijke verkoopbeurs is, hoe je het ook draait of keert. Toen Volvo een paar jaar terug zowat als eerste zijn officiële salondeelname uit de doeken deed – nog drie in heel de wereld: één in Europa, één in de VS en één in China) – ontweek België de hakbijl omdat het Brusselse salon in Göteborg geboekstaafd staat als… beurs.

Desondanks zijn er nog salons die wel degelijk boomen, maar die vinden op dit ogenblik hoofdzakelijk in Azië plaats, en dan in eerste instantie op de grootste automarkt ter wereld: China (Beijing of Shanghai). Dat laatste gegeven trekt natuurlijk ook de grote, westerse automerken aan, temeer omdat de Chinese markt zeker nog groeipotentieel heeft, terwijl Europa en Noord-Amerika grotendeels verzadigde vervangingsmarkten zijn.

Iedereen kijkt dus naar het Oosten, maar de Aziaten kijken de laatste tijd zonder schroom terug. Nog niet zo lang geleden werd hier over de Chinese auto’s en vooral hun design en kwaliteit erg lacherig gedaan, maar deden we dat veertig jaar geleden ook niet over de Japanners en twintig jaar terug over de Koreanen? En kijk, heel wat Europese of Amerikaanse constructeurs hebben intussen aan die merken klanten verloren (of ze zijn gewoonweg verdwenen).

En dan moet het grootste gevaar nog komen: de Chinese constructeurs hebben heel snel bijgeleerd, en wat ze niet direct konden krijgen, hebben ze dan maar gekocht (kijk naar Volvo, eigendom van het Chinese Geely). Op dit ogenblik hebben de Chinezen nog de handen vol met hun eigen markt, maar als we niet oppassen, steken ze ons nu al voorbij wat betreft alternatieve aandrijving, connectiviteit en toekomstvisies. Als ze ooit besluiten om de rest van de (auto)wereld te veroveren, staan we maar beter klaar voor de schok…

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten