Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Editoriaal / Kantelpunt?

Geschreven door Tony Verhelle op 19-07-2017

De GROOTSTE producent van zuiver elektrische auto’s is tot dusver de alliantie Renault-Nissan.

Twee weken terug kondigde Tesla de levering van zijn eerste Model 3 aan, haast tegelijkertijd deelde Volvo in een persmededeling mee dat vanaf 2019 elke nieuwe Volvo een elektrische motor zou hebben. Reden genoeg dus voor de algemene pers om dit nu als het debuut te beschouwen van de ‘elektrische era’. Niet gehinderd door veel kennis van zaken hebben bepaalde algemene media daarbij stellingen geponeerd die helemaal niet of niet helemaal waar zijn. Zo begint het me stilaan de strot uit te komen dat Tesla stelselmatig als de witte ridder wordt afgeschilderd die de gore auto-industrie nu eens een lesje heeft geleerd door enkele jaren terug de eerste elektrische auto te produceren en zo de hele autowereld op zijn kop te zetten.

Hoed af voor Tesla en zijn baas Elon Musk voor de manier waarop ze het publiek in het algemeen en de media in het bijzonder bespelen (het betere Apple waardig), maar de waarheid heeft ook haar rechten. Zo is veruit
de grootste producent van zuiver elektrische auto’s tot dusver de alliantie Renault-Nissan (met onder meer de Nissan Leaf en de Renault Zoé) en is de voornaamste fabrikant van auto’s die gedeeltelijk elektrisch aangedreven kunnen rijden, zonder enige twijfel de Toyota-groep (hybrides en plug-inhybrides van Lexus en Toyota). 

Het is de verdienste van Tesla dat het bovenaan in de markt de prestigeconstructeurs heeft wakker geschud door zijn rechtstreekse aanval op hun vlaggenschepen met zijn Model S, hierbij duidelijk geholpen door de fiscale tegemoetkomingen die heel wat landen een hele tijd (of nog altijd) veil hadden voor een (zuiver) elektrische aandrijving.

Waren de laatste weken een kantelpunt? Volgens mij kun je eerder 2016 als zo’n omslagpunt zien, toen zowel de VW-groep (voordien zeer koele elektrominnaars) als Daimler zich fors tot de elektrische aandrijving bekeerden. Wat de voorbije weken gebeurde, kun je dan eerder als een ‘stroom’versnelling zien in een evolutie die al eerder was op gang gekomen. 

Tesla staat nu voor de grote uitdaging om de elektrische auto op echt industriële schaal en voor veel minder geld te gaan produceren, en gelukkig voor Musk en de zijnen kan zijn firma nog altijd op heel veel goede wil en geduld rekenen bij de investeerders. Bij Volvo hebben ze het gat gezien in het spurtende peloton (om het even in wielertermen te plaatsen) en ze zijn er onversaagd ingedoken. Wil dat zeggen dat de Zweden vanaf 2019 enkel nog elektrische modellen gaan produceren en zo drie vierde van hun huidige productie (diesels) gaan verloochenen? Bij lange na niet. Volvo kondigde gewoon aan dat alle nieuwe modellen die na 2019 worden gelanceerd, ofwel gedeeltelijk ofwel geheel elektrisch zullen kunnen rijden. In de eerste categorie (hybrides of plug-inhybrides) zit nog altijd een verbrandingsmotor (op benzine of diesel). Door zijn relatief bescheiden omvang en zijn potentieel op dieselvijandige markten kan Volvo deze stap zonder grote risico’s zetten. Maar het blijft natuurlijk wel een statement dat de komst van de elektrische auto kan/zal versnellen.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten