Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Editoriaal / Multitasken

Geschreven door Tony Verhelle op 26-10-2016

Aan autorijden nog andere taken gaan toevoegen is vragen om moeilijkheden.

Algemeen verspreid is de mening dat multitasken alleen weggelegd is voor de vrouwelijke helft van de bevolking. Mannen zouden er niet goed in zijn, gefocust als ze (zouden) zijn op één ding per keer. Blijkbaar hoort ook die opvatting tot het rijk der fabelen, nu duidelijk wordt dat wij autobestuurders – mannen zowel als vrouwen – zeer bedreven zijn in het multitasken (of dat toch menen te zijn), zeker als we achter het stuur van onze auto zitten. Uit een onderzoek van LeasePlan uitgevoerd in 2015 bij zo’n 4.000 bestuurders uit 17 landen blijkt namelijk dat niet minder dan 81 procent van hen multitaskt terwijl ze autorijden. 

Het alarmerende is dus dat maar liefst 4 bestuurders op 5 zich niet meer (enkel) concentreren op het rijden zelf, maar doorgaans bezig zijn met andere dingen en taken: 7 op 10 telefoneren, een kleine 4 op 10 drinken, een derde eet. Een vijfde van de respondenten maakt het nog bonter door te zeggen dat ze regelmatig tekstberichten sturen of mailen en nog altijd 1 op 10 is volop bezig met social media achter het stuur. Niet onverwacht blijkt ook dat meer jongere bestuurders (Generation X en Y) zich met dergelijke activiteiten in de auto bezighouden.

Als je dezelfde mensen vraagt naar wat zij als agressie achter het stuur ervaren, is dat in ons land voor 81 procent van de bestuurders ‘bumperkleven’, gevolgd door ‘te snel rijden’ en ‘de weg afgesneden worden’ en vlak daarna... het gsm-gebruik achter het stuur. Daartegenover staat dat zo’n 3 op 4 bestuurders ook toegeven zelf te snel rijden. Van een contradictie gesproken… Ondertussen weten we uit de ongevallenstatistieken dat onaangepaste snelheid nog altijd de oorzaak is van 1 op 4 auto-ongevallen, maar dat het gebruik van de gsm hier aan een stevige inhaalbeweging bezig is, aangezien nu al 16 procent van de verkeersongevallen te wijten is aan het gebruik ervan achter het stuur.

Autorijden is eigenlijk op zichzelf al multitasken. Onderzoek heeft uitgewezen dat het een van de meest ingewikkelde taken is die een modale mens in zijn leven (regelmatig) uitvoert. Als je daaraan nog andere taken gaat toevoegen, in een nog drukker wordende verkeersomgeving, is dat vragen om moeilijkheden. In die zin is de evolutie naar auto’s die almaar meer taken van de bestuurder overnemen, een tweesnijdend zwaard: zolang de auto niet echt autonoom (en dus ook zelf verantwoordelijk) is, worden bestuurders opgezadeld met een dilemma waarmee ze duidelijk geen raad weten. Want wat is nu de belangrijkste taak in de auto: jezelf feilloos naar de plaats van bestemming begeven of onderweg al zoveel mogelijk sociale en andere verplichtingen afhandelen? Een conflictsituatie waarmee velen nog niet klaar zijn en die in de nabije toekomst nog tot veel ongevallenleed kan leiden. Te overdenken wanneer u de volgende maal achter het stuur kruipt…

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten