Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Editoriaal / Onzorgvuldig?

Geschreven door Tony Verhelle op 18-07-2018

Navigatiesystemen aanbieden die geen juiste info tonen, getuigt van een gebrek aan respect.

Op het ogenblik dat wij dit schrijven, is het meer dan anderhalf jaar geleden dat in heel Vlaanderen de snelheidsbeperking van 70 km/u van kracht werd op gewone gewestwegen, tenzij met het geijkte verkeersbord een andere limiet wordt aangegeven, soms hoger (90 km/u, de vorige maximumsnelheid), dikwijls lager. Gisteren reden wij met een spiksplinternieuwe Audi A6-testwagen (met alle toeters en bellen) de wijk binnen waar we wonen, aangeduid door een zonebord met snelheidsbeperking tot 50 km/u. De verkeersbordherkenning merkte dit blijkbaar niet op (of herkende het niet), het gesofisticeerde navigatiesysteem duidde doodgemoedereerd een toegelaten snelheid van… 90 km/u aan. Sinds de invoering van
die 70 km/u-veralgemening reden wij nog geen énkele (!) perswagen die op de hoogte bleek te zijn van deze wijziging van het verkeersreglement.

Jaren geleden, toen de vogels nog spraken in termen van digitale vooruitgang, kocht ik voor mijn wederhelft een los TomTom-navigatiesysteem, dat overigens altijd vrij correct zijn werk heeft gedaan en nu nog altijd goede diensten bewijst voor een nichtje. Hoewel het systeem dus al jaren niet meer in ons bezit is en wij de gegevens van de gelukkige ontvanger van het kleinood hebben doorgegeven aan de diensten van TomTom, krijgen wij nog steeds, met de regelmaat van een klok, voorstellen om het systeem te updaten, mits (uiteraard) een kleine financiële bijdrage. We zouden het eigenlijk eens moeten doen, om te zien of ze daar de aanpassing (eindelijk) al gemaakt hebben.

Het getuigt van een totaal gebrek aan respect voor de klant om (doorgaans peperdure) navigatiesystemen aan te bieden die geen juiste info tonen over de geïnstitutionaliseerde snelheidsbeperkingen. Ik raad dan ook iedereen aan die een snelheidsovertreding beging tegen de 70 km/u-beperking om een kopie van het PV met de boete door te sturen naar de invoerder van zijn auto of (als die bekend is) de leverancier van de kaartsoftware.

Natuurlijk weten wij ook dat u zo uw boetegeld niet kunt recupereren – u bent (nog altijd) geacht op elk moment uw wagen onder controle te hebben en u aan de verkeersregels te houden. Maar wat als binnenkort de eerste zelfrijdende auto’s op de markt komen die op dezelfde voorbijgestreefde kaartinfo vertrouwen? Wie zal dan het gelag en ook de eventuele schade bij een ongeval betalen?

Is het onzorgvuldigheid vanwege de aanbieders? Na meer dan anderhalf jaar durven wij erger te vermoeden: het is gewoon het bewijs van de ongelooflijke arrogantie die sommige constructeurs of leveraars van diensten tentoonspreiden voor het ‘klootjesvolk’ dat hun producten heeft gekocht en vanaf dan weer met de nek wordt aangekeken – de centen zijn immers binnen. Een regelrechte schande, waaraan blijkbaar ook onze overheid niet echt zwaar tilt, en evenmin de zovele beschermers van de consument. Wij wel dus. En zich dan maar verbazen dat meer en meer mensen vertrouwen op Waze of Google Maps...

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten