Enkele weken terug werd in ons land voor het eerst een zogenoemde platoontest uitgevoerd, waarbij men met andere woorden auto’s – in dit geval semizelfrijdende (als je die zo al mag noemen) – in peloton liet rijden. Het ging om een initiatief van verzekeringsmakelaar en risico-adviseur Aon. Zo’n dertig auto’s (waaronder exemplaren van BMW, Lexus, Mazda, Mercedes, Tesla, Toyota, Volkswagen en Volvo) reden in groepjes van vijf van Brussel naar Bornem en terug via de ring (R0), de A12 en de N16. Uiteraard waren ministers en mobiliteitsexperts uitgenodigd voor de test opdat die de nodige aandacht zou krijgen in de algemene media, en natuurlijk gingen die daar gretig op in. Een uitstekende stunt van Aon dus, want wat we er tot nog toe uit leerden, is eerder magertjes.
De volledige resultaten moeten echter nog worden bekendgemaakt. Het Instituut voor Mobiliteit, verbonden aan de Universiteit Hasselt, zal alle relevante data analyseren en hoopt tegen de tweede helft van oktober met conclusies voor de dag te komen. De uitrusting van de geteste auto’s betrof in hoofdzaak rijhulpsystemen als een adaptieve snelheidsregelaar en een spoorassistent, zaken die al uitgebreid zijn getest in uw lijfblad. De bedoeling was om na te gaan wat er nog allemaal nodig is om een zelfrijdende auto veilig in het verkeer te brengen.
Dit soort auto’s ‘zelfrijdend’ noemen is wel vrij kort door de bocht en we zullen de uitgebreide resultaten afwachten om een oordeel te vellen over het nut van een dergelijke test, maar wat ons opviel, is dat nu al werd bekendgemaakt dat 70 procent van de bestuurders de systemen niet of onvoldoende juist gebruikten. Groot was dan ook onze verwondering dat in de marge door federaal minister van Mobiliteit François Bellot werd gemeld dat vanaf 1 oktober van dit jaar een bepaling in de Wegcode wordt gewijzigd zodat de verplichte minimale afstand tussen voertuigen wordt opgeheven, dit om platoontests in de toekomst legaal mogelijk te maken. Terwijl onze beleidsmakers op dit gebied gewoonlijk de neiging hebben om naar Europa te wijzen voor regelgeving, nemen zij nu een initiatief dat op zijn minst ongelukkig kan worden genoemd.
Bij zowat alle onderzoeken naar rijgedrag wordt door nagenoeg iedereen het bumperkleven als zeer irritant ervaren. Dit wordt dus nu vanaf 1 oktober gelegaliseerd. Niet dat onze ordediensten er ooit veel aandacht aan besteedden, maar vanaf nu is het dus niet eens meer strafbaar. Een detail zegt u? Dat moet u dan maar eens uitleggen aan een van onze collega-redacteurs die onlangs op de E19 naar Antwerpen door vier duistere heren in “een prestigewagen” werd opgejaagd en, omdat hij niet snel genoeg uit de weg ging (lees: de in te halen auto niet de pas wilde afsnijden), op het einde van de rit door voornoemde heren verbaal en fysiek werd afgedreigd en net niet gemolesteerd. In naam van het zelfrijdende experiment volharden beleidsmakers in ondoordachte maatregelen. Ruim baan voor de hooligans!
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!