Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Editoriaal / Paris s’EVeille

Geschreven door Tony Verhelle op 12-10-2016

In Parijs stond de door sommigen al afgeserveerde elektrische aandrijving centraal.

Het was uitkijken naar het eerste autosalon in Parijs na de verschrikkelijke gebeurtenissen van eind vorig jaar in de lichtstad. De veiligheidsmaatregelen waren dan ook een stuk scherper, de prijs per vierkante meter voor standoppervlakte aan de Porte de Versailles zou naar verluidt verdubbeld zijn. Was het daarom dat zoveel constructeurs hun kat stuurden naar de Mondial de l’Automobile?  Misschien, maar verder in dit nummer (zie Lezerscolumn op pagina 112) leggen we u andere mogelijke en meer plausibele beweegredenen voor.

Van veel collega-bezoekers van het salon kregen we de opmerking dat het dit jaar maar een flauwe bedoening was daar in Parijs. Sta me toe dat even tegen te spreken. Misschien hebben ze het gedeeltelijk bij het rechte eind als het over opvallende nieuwe modellen gaat, maar zelfs dan waren er in Parijs toch een aantal auto’s die de aandacht konden trekken, van de Citroën C3 over de Kia Rio en de Nissan Micra in het B-segment tot de alomtegenwoordige SUV’s in alle kleuren en maten, en prototypes waarop we zeker nog terugkomen.

Maar belangrijker waren eigenlijk de statements die er (bij wijze van spreken) onder de Eiffeltoren werden gedaan, zowel visueel als auditief. En daarbij stond zonder twijfel de door sommigen al afgeserveerde elektrische aandrijving centraal. Aan de ene kant had je VW, tot voor kort een zeer koele minnaar van het elektrische verhaal, die met de ID Concept zijn volledig elektrische platform (MEB) introduceerde en het belang ervan illustreerde met een filmpje dat eerst de Kever toont, dan de Golf en daarna de ID. Toch een statement dat kan tellen.

Ook bij Mercedes stond de EV (Electric Vehicle) centraal. CEO Dieter Zetsche leidde het Daimler EV-verhaal in met een kwinkslag, maar de boodschap was er niet minder duidelijk om. Naast het klassieke Mercedes-modellengamma en de sportieve afgeleiden daarvan onder de AMG-naam zal een tweede, elektrisch aangedreven subfamilie binnen dat gamma het levenslicht zien, luisterend naar de naam EQ. Tegen 2025 moeten niet minder dan 10 Mercedes EQ-modellen in het aanbod zitten. “En omdat het blijkbaar niet zo makkelijk is om de mensen van elektrische aandrijving te overtuigen, zullen we beginnen met de op dit ogenblik meest populaire koetswerkvorm, de SUV”, zo besloot Zetsche nog, en hij onthulde de Generation EQ Concept.

Ondertussen waren er elders in de hallen de believers van het eerste uur die niet bij de pakken zijn blijven zitten: Renault kondigde een Zoé aan met verdubbeld rijbereik, Opel vierde de komst van de Ampera-e (geboren als Chevrolet Bolt), die met wat goede wil tot 500 kilometer ver komt, BMW voegde net ook een aardig stuk toe aan het rijbereik van zijn i3 en belooft ons twee nieuwe elektrische modellen. Volgens sommigen was de elektrische auto al ten dode opgeschreven. Parijs bewijst het tegendeel.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten