Autoconstructeurs maken plannen, bedenken strategieën en sturen die af en toe eens bij. Of gooien ze soms ook overhoop, als ze hen niet blijken te brengen waar ze willen uitkomen. Soms krijgen slimme marketingmensen nog wat slimmere collega’s boven hen, omdat die een en ander vanuit een ander perspectief kunnen bekijken. Lees: omdat ze een scheve situatie hopelijk nog kunnen rechttrekken. Soms worden de minder slimme onder hen zelfs richting uitgang begeleid. Eenmaal hun professionele vrijheid en motivatie teruggevonden, richten ze dan een adviesbureautje op.
Ik maak er natuurlijk een karikatuur van, we weten immers niet hoe het er op de hoofdkwartieren van de grote spelers echt toegaat als er beslissingen worden genomen die een grote impact hebben op het imago, het groeipotentieel en zelfs de overlevingskansen van een bedrijf. De man of vrouw die bij Mercedes als eerste het idee opperde om van de zakelijke eenvolumer-A-Klasse een hippe hatchback te maken, verdient een standbeeld voor de ingang van de fabriek waar de auto wordt gebouwd. Maar we hebben wel twijfels over de ‘specialist’ die voor Audi bedacht dat een model met een simpele tweelitermotor met het oog op een groter commercieel potentieel maar beter 40 TDI of 50 TFSI kon worden gedoopt. Nu ja, blijkbaar heeft zich dus wel een hele raad van bestuur laten overtuigen.
Met het Cupra-avontuur van Seat zijn we ook nog niet echt mee, maar het onderbrengen van de chiquere Citroëns in een apart DS-merk was allicht wél een slimme zet van PSA. Net zoals Acura, Infiniti en Lexus dat in een vooral voor
de VS bedoelde strategie eerder ook waren voor respectievelijk Honda, Nissan en Toyota. Al heeft men het eerste merk nooit in Europa durven lanceren en is de komst van het tweede een fiasco gebleken. Herinnert er zich trouwens nog iemand het compleet mislukte Xedos-avontuur van Mazda? Hyundai probeert het ondertussen – met succes – met Genesis en maakte deze zomer bekend dat het met Ioniq nog een apart merk voor (enkel) elektrische auto’s uitbrengt.
Wat ons onvermijdelijk bij het Polestar-verhaal van Volvo brengt, wellicht een van de meest gewaagde marketingstunts die de moderne auto-industrie al kende. De naam stond eventjes voor racen en voor tuning, maar is ondertussen een apart merk van elektrische auto’s geworden. Met als eersteling een… hybride en als belangrijkste model een auto waarvan het publiek amper mag weten dat hij half Zweeds en half Chinees is. Men slooft zich zelfs uit om de link met Volvo te verbergen, terwijl dat meer dan ooit een van de sterkste namen van de hele industrie is. Wellicht in de hoop er een nieuw Tesla van te maken. Marketing, het is en blijft echt wel iets voor heel slimme mensen.
PS: Terwijl je (hopelijk) nog veel leesplezier aan deze AutoGids beleeft, is het op de redactie alle hens aan dek voor het volgende nummer. Daarmee begint niet minder dan een nieuw hoofdstuk voor ons in 1979 opgerichte magazine. We steken het in een volledig nieuw kostuum, mis die AutoGids van 9 september 2020 dus zeker niet!
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!