Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Editoriaal / Spannende tijden

Geschreven door Tony Verhelle op 27-03-2019

Elektrische aandrijving is geen mogelijkheid meer, ze is een feit.

Het salon van Genève zit er weer op. Genève zal altijd synoniem zijn met de koortsachtige activiteit die constructeurs plots weer aan de dag leggen met de nieuwe lente in het vooruitzicht, terwijl alle kleinere autobouwers of ambachtslui telkens nog eens alle centjes uit hun spaarpot halen om hier een minuscuul standje te komen bemannen, die vaak niet meer omhelst dan een auto geflankeerd door een tafeltje en twee stoelen. Maar groot of klein, overal was dit jaar dezelfde tendens zichtbaar: de elektrische aandrijving is geen mogelijkheid meer, ze is een feit, van kleine twee- of driewielers tot de hypercar van Pininfarina, de Battista, met 1.900 pk en 2.300 Nm. 

Het is dan ook ‘van moetens’: nagenoeg niemand kan de komende restricties op het gebied van CO2-uitstoot halen zonder zijn aanbod (deels) te elektrificeren. Of het zou Mazda moeten zijn met zijn SkyActiv-X motortechnologie, en dan nog. Over waterstof wordt op dit ogenblik nog minder gesproken, maar wees maar zeker dat achter de schermen ook daaraan naarstig gewerkt wordt, met vooral de Aziatische constructeurs (weeral) in de commandostoel en de Europeanen die naar elkaar loeren en zo misschien weer eens de juiste aandrijving zullen missen.

Onrust is er duidelijk wel. De Brexit komt verraderlijk dichtbij, zonder deal voorlopig, en die grote onzekerheid haten ondernemers. VS-president Trump gooit ook al roet in het eten voor de Europese autobouwers (vooral dan voor de Duitse prestigeconstructeurs) met zijn mogelijke vervijfvoudiging van de invoerheffingen op buitenlandse auto’s. Protectionisme steekt overal weer de kop op en in een gemondialiseerde markt als de autosector leidt dat tot bijkomende hoofdbrekens.

PSA-topman Carlos Tavares, op dit ogenblik ook voorzitter van de Europese constructeursvereniging ACEA, verwoordde dat het scherpst: hij verwacht tot 2030 gewoon regelrechte chaos in de autowereld en met priemende vinger wees hij in de richting van onze politieke verantwoordelijken. Als een echte dramaqueen en niet vies van een beetje morele chantage riep hij de modale kiezer op om in mei consequent tegen de huidige Europese regelgevers te stemmen, omdat de hele Europese auto-industrie in gevaar zou zijn. Dat die sector mede in gevaar is door haar eigen gesjoemel en haar kortzichtigheid op het gebied van nieuwe aandrijftechnieken, bedekte Tavares uiteraard met de mantel der liefde.

Hoe dan ook, in Genève heerste wel degelijk het algemene gevoel op een kantelpunt te staan. Ook omdat voor het eerst zeven grotere spelers (Ford, Hyundai, Jaguar, Land Rover, Mini, Opel en Volvo) het niet opportuun vonden om in Genève aanwezig te zijn. Wees maar zeker dat de Zwitsers diep geschokt zijn: zelfs hun ‘heilige’ Genève bleek niet onaantastbaar… Op den duur gaan we toch nog moeten geloven dat het ‘B-salon’ van Brussel nog het beste standhoudt, maar dat heeft natuurlijk met het speciale statuut van (half) verkoopsalon te maken. In elk geval voel je overal dat er spannende tijden op ons afkomen.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten