Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Editoriaal / Techn(eut)ologie

Geschreven door Tony Verhelle op 12-01-2018

Technologie moet in alle gevallen ten dienste staan van de gebruikers.

In de marge van de verkiezing van de Gezinswagen van het Jaar (waarvan u verder in dit nummer de resultaten vindt) voerde mobiliteitsclub VAB in samenwerking met het team van professor Jan Pauwels van de KU Leuven een onderzoek naar de gebruiksvriendelijkheid van de huidige generatie dashboards. Want niet alleen de smartphone is een (grote) bron van afleiding onderweg, maar dat verwijt treft ook de auto zelf.

In de test werden vier automodellen (een Audi A3 Sportback, een Peugeot 5008, een Renault Grand Scénic en een Volkswagen Golf) onderworpen aan vijf verschillende handelingen: een navigatieadres ingeven, de radio van zender veranderen, de temperatuur 3 graden verhogen, de achterruitontdooiing aanzetten en op zoek gaan naar het gemiddelde verbruik van de auto. De test werd uitgevoerd door drie proefpersonen: een 25-jarige, een 40-jarige en een 67-jarige. Eerst werden alle handelingen een keer uitgevoerd al stilstaand, zodat de proefpersonen wisten hoe ze moesten te werk gaan, daarna werden ze (in een veilige testomgeving) al rijdend uitgevoerd. 

Het ging daarbij niet zozeer om welke auto het beste uit de test kwam of welke proefpersoon het best scoorde (bijna vanzelfsprekend was de jongere vaak de snelste), het uiteindelijke doel was richtlijnen op te stellen om de bediening van een auto zo gemakkelijk mogelijk en als het kan vanzelfsprekend te maken. Uit de test kwamen volgende aanbevelingen naar voren: constructeurs moeten er in de eerste plaats aandacht voor hebben dat alledaagse handelingen niet te complex worden, zo niet moeten die functies worden uitgeschakeld tijdens het rijden.

Een tweede vaststelling is de logica zelf: hoe meer stappen doorlopen moeten worden, des te moeilijker wordt de handeling. De volgende vaststelling is al even voor de hand liggend: hoe verder de bestuurder zijn blik en/of hoofd weg moet draaien van (het zicht op) de weg, hoe gevaarlijker het wordt. Bedieningsapparatuur moet dus zo centraal en zo dicht mogelijk bij de bestuurder worden opgesteld.  

Tot slot: het nog altijd maar oprukkende aanraakscherm is niet zaligmakend. Als er al één is, zijn er best ook sneltoetsen aanwezig voor deelmenu’s en/of alledaagse handelingen, zoals de bediening van radio en verwarming. Druktoetsen en draaiknoppen dragen daarbij nog altijd de voorkeur weg boven ‘alles via het scherm’, omdat daarbij ook tactiele en auditieve info opgepikt wordt, zodat je niet voortdurend naar de interface hoeft te kijken.

Als je alles op een rijtje ziet, lijkt het allemaal erg logisch en het komt ook sterk overeen met wat wij hier altijd in onze tests meemaken en aanbevelen, maar zo hoort u het ook eens van een ander. Technologie moet in alle gevallen ten dienste staan van de gebruikers en niet uitgedacht zijn voor techneuten. Dat heeft ook deze test nog maar eens duidelijk aangetoond.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten