De laatste jaren hebben zich op het gebied van de autosalons merkwaardige veranderingen en verschuivingen voorgedaan. Grote namen, zoals Frankfurt of Parijs en zelfs een beetje Genève, zien zich geconfronteerd met zware problemen: een dalend aantal bezoekers (vooral Frankfurt), deelnemers die wegblijven (alle drie), en kritiek van de buitenwacht (ook vooral Frankfurt). Andere salons vervellen of verhuizen op de kalender. Toen we onlangs nog in Tokio waren, bleek het internationale salon van weleer eerder een (interessante) lokale aangelegenheid geworden; het internationale aspect in Azië is al een tijd weggekaapt door Shanghai/Peking. In de VS steekt Los Angeles Detroit naar de kroon, wat de organisatoren van die laatste heeft doen besluiten om hun salon later op het jaar in te plannen: in juni in plaats van in januari, waar het weer vaak spelbreker is. Of dat op langere termijn de groeiende concurrentie van LA en New York zal kunnen counteren, is nog de vraag. Over de Nederlandse RAI spreken we al een hele tijd niet meer.
En Brussel? De ‘Brussels Motor Show’ is alive and kicking. Weer zijn haast alle hallen van het 98e salon (we zitten bijna aan de 100!) gevuld met producten van zowat iedereen die in ons land auto’s en motorfietsen aan de man of vrouw wil brengen. Is er bij ons dan geen vuiltje aan de lucht? Natuurlijk wel. Een plaats op het salon kost de invoerders zo veel geld dat ze het de laatste tijd met wat minder vierkante meters doen (vandaar dat de hallen 2 en 10 geen dienstdoen). Elke keer weer stellen diezelfde invoerders zich dan ook de vraag of het nog wel de moeite loont. Dat die vraag tot nog toe telkens positief wordt beantwoord, is aan u te danken, beste lezer. Verhoudingsgewijs (tot de bevolking) is het salon van Brussel na dat van Genève het belangrijkste bezoekerssalon ter wereld. De maand januari staat in heel wat Belgische hoofden gelijk aan ‘automaand’, en een bezoek aan de Heizel hoort daar dan bij.
Om tegemoet te komen aan de dubbele vraag van het publiek – naar informatie enerzijds en entertainment anderzijds – maar ook omdat men niet blind wil/mag zijn voor de trends van de toekomst, heeft organisator Febiac zich ingespannen om voor iedereen een of meer interessante onderwerpen aan te reiken. Zo zal er op het salon nog nooit zoveel aandacht geweest zijn voor de andere vormen van mobiliteit, nu verzameld in het hart van het salon, met name de patio, en ook voor de hele duur van dat salon. Liefhebbers en dromers van rijdend schoon kunnen terecht in een aparte hal, waar een keure aan Dream Cars de show probeert te stelen. En vanzelfsprekend zal ook animatie niet ontbreken, want voor heel wat mensen blijft een salonbezoek ook een dagje uit in de sombere maand januari. Kortom, er zijn heel wat redenen om ook dit jaar af te zakken naar Brussels Expo.
Laat ondertussen uw feestdagen niet vergallen door een nakende Brexit. U kunt de Britten trouwens nog tot 26 januari gaan uitwuiven op de heel mooie retrospectieve ‘So British’ in Autoworld. Prettig kerstfeest en een gelukkig nieuwjaar. Vier ze.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!