Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Editoriaal / Van de bomen en het bos

Geschreven door Tony Verhelle op 05-07-2017

Grote bomen zorgen op heel wat manieren voor bijkomende veiligheid.

Ik heb stilaan de indruk dat onze Vlaamse verkeerverantwoordelijken het globale plaatje totaal uit het oog hebben verloren. Zo besliste Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts dat naast Vlaamse wegen enkel nog dunne en traag groeiende boompjes aangeplant mogen worden, omdat een botsing (doorgaans van een auto) met een boom meestal niet goed afloopt. Ik heb eerst nog even snel op de kalender gekeken of 1 april niet was teruggekomen, maar nee, de minister meende het. Dit is toch wel de minst doordachte maatregel van een minister die graag over zowat alles zijn zeg heeft (en dat ook om de haverklap kond wil doen). Waarom is de voorgestelde houtkap ondoordacht? In eerste instantie vanwege het milieu in het algemeen. Bomen halen CO2 en stikstof uit onze omgeving en compenseren zo deels wat onze voertuigen (en ook wijzelf) uitstoten. Hoe groter de boom, des te meer zuiverende capaciteit. En we hebben zo al niet te veel bomen in ons vlakke land. Bomen zijn trouwens ook zeer belangrijk voor de waterhuishouding, meer nog in dit in hoge mate verharde en gebetonneerde land.Secundo zorgen grote bomen op heel wat manieren voor bijkomende veiligheid. Eerst en vooral voor fietsers of voetgangers die, als het even kan, zich achter de bomenrij kunnen verplaatsen en zo toch een pak beter beschermd hun weg kunnen gaan, ook in gure weersomstandigheden. Bovendien wijzen bomen autobestuurders de weg: als de bomenrij naar links of naar rechts afbuigt, neigt de weg mee; als zo’n rij dwars op de rijrichting staat, kondigt dat meestal een kruising aan. Bomen kunnen ook de komst van een bebouwde kom aankondigen en doen zo automatisch vertragen – wie is zo in het zuiden van la douce France nog nooit een stemmig dorpje binnengetufd ‘sous l’ombre des platanes’? Natuurlijk is een aanrijding met een flink uit de kluiten gewassen boom best te vermijden en waarschijnlijk staan er hier en daar bomen die omwille van een specifieke verkeerstechnische constellatie beter verwijderd zouden worden. Er bestaan echter ook andere manieren om dergelijke plaatsen beter te beveiligen dan gewoonweg door de bomen te rooien.Is het overigens ook niet bijzonder tegenstrijdig om aan de ene kant ongebreidelde bomenkap te promoten en aan de andere kant de Vlaamse lintbebouwing verder toe te laten? Of de nieuwste trend op Vlaamse gewestwegen geen strobreed in de weg te leggen: zowel ’s avonds als in de weekends worden meer en meer parkeerplaatsen/pechstroken naast die wegen omgetoverd tot stalplaatsen voor opleggers. En ik kan u verzekeren dat dergelijke mobiele ‘guillotines’ een stuk gevaarlijker zijn voor van de weg gedwaalde automobilisten dan gewone bomen. Regelmatig vraag ik me af of er wel iemand een overzicht heeft van alle maatregelen die de laatste tijd getroffen werden om de verkeersveiligheid te verbeteren? Worden een aantal dingen nog wel afgetoetst of is het gewoon ‘vooruit met de geit’ en ‘hoe meer hoe liever’… Of hoe je door de bomen het bos niet meer kunt (wilt?) zien…

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten