Het is een AutoGids-traditie om de werkweek te beginnen met een redactievergadering. Op maandagochtend dus, na een korte uitwisseling van de al dan niet autogerelateerde ervaringen van het weekend volgen dan natuurlijk altijd een reeks briljante ideeën voor de edities van de volgende weken en zelfs maanden. We kijken namelijk ook altijd graag een flink eind vooruit, zodat we in elk nummer voor een goede mix aan auto’s en aanverwante onderwerpen kunnen zorgen. Een tijdje terug legden we ook al een en ander vast voor onze (dikke) zomernummers van 6 juli en 3 augustus. Een van de collega’s stelde een cabriodossier voor, hij herinnerde zich blijkbaar nog van zijn jongere levensjaren dat we dat een tijdlang elke lente deden.
ONTDEK Inhoud AutoGids van 22 juni 2022
Ik ben dan ook meteen in het archief gedoken en vond er onder meer een AutoWereld-cabriospecial van mei 2008 terug. Een heuse bijlage van 68 pagina’s was dat, met naast heel wat tests ook een compleet marktoverzicht. Daarin stonden maar liefst… 50 cabrio’s, een flink deel afkomstig van automerken waar de boekhouders vandaag meteen een stevige winstwaarschuwing zouden uitsturen als een productplanner het in een optimistische – of nog eerder: zatte – bui in zijn hoofd zou halen om het nog eens te proberen. Het moet de constructeurs op een bepaald moment echt wel heel duidelijk zijn geworden dat er met zulke open auto’s veel meer geld werd verloren dan er zelfs in het beste commerciële scenario mee te verdienen viel.
Weg waren de meeste cabrio’s; de coupés ondergingen ondertussen zowat hetzelfde lot.
Wees gerust, voor ware liefhebbers is er nog wel een klein aanbod. Mazda houdt dapper vol met zijn MX-5, Volkswagen blijft ‘gek’ doen met de T-Roc Cabrio, de Duitse premiumspelers hebben er ook nog een handvol te koop en de echte sportwagenmerken blijven natuurlijk evengoed open auto’s bouwen – zie ook de nieuwe Maserati MC20 Cielo wat verder in het nummer. Maar die laatste constructeurs maken dan ook auto’s voor klanten die er vaak eentje hebben voor elke dag van de week. Dan mag daar nog wel een Roadster of Spider bij, voor de boodschappen en het golftoernooi kan namelijk altijd de SUV uit de garage worden gehaald.
DOWNLOAD E-Magazine AutoGids nr. 1105
Zoek echter niet meer naar open varianten van de Ford Focus, Opel Astra, Renault Mégane of Volkswagen Golf: de kans dat die ooit terugkeren, is wellicht nog kleiner dan dat Dacia een concurrent voor de Rolls-Royce Phantom bouwt. De klant wikt, weegt en beslist, en in het geval van die cabrio’s was de belangstelling van het ‘grote’ publiek voor de meeste spelers op de markt veel te klein geworden om de verkoop en dus ontwikkeling ervan nog te verantwoorden. Weg waren in amper enkele jaren tijd de meeste cabrio’s; de coupés ondergingen ondertussen trouwens zowat hetzelfde lot. We hebben recent nog even gezocht naar een concurrent om de nieuwe Toyota GR86 mee te vergelijken, maar ook dat werd niets. De Japanner mag dus binnenkort solo optreden in een Detailtest, ondertussen hebben we de nieuwspagina’s van deze AutoGids nog maar eens (vooral) gevuld met SUV’s. Voor wie net als wij een beetje heimwee heeft naar ‘andere’ tijden: onze AutoGids Classics is nog altijd te koop. Met veel cabrio’s!
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!