De Rolls-Royce Spectre is de eerste elektrische auto van het prestigieuze merk en wellicht meteen ook de beste elektrische auto tot nu toe. Het is een pluim die de ingenieurs en ontwerpers zeker op hun hoed mogen steken, maar de rest van de industrie zal (of mag) natuurlijk opmerken dat een dergelijke prestatie wel iets makkelijker is als je een klein fortuin voor je auto kunt aanrekenen en je tijdens de ontwikkeling ervan dus ook op niet echt veel budgettaire hindernissen botst. Of dacht je misschien dat de ‘doorsnee’klant van Rolls-Royce zijn neus optrekt voor elektrische auto’s en dus ook voor de Spectre? Het tegendeel lijkt waar, er is ondertussen al een wachtlijst tot een eind in 2025.
Straffer nog, er wordt naar verluidt zelfs volop gespeculeerd met de auto. In de zin dat er blijkbaar wel wat vroege bestellers hun nog niet eens geleverde exemplaar al kunnen doorverkopen voor een prijs die hoger ligt dan het bedrag dat op hun eigen contractje staat. Dat lijkt ook grote baas Torsten Müller-Ötvös enorm te storen. Hij liet al weten dat een snelle doorverkoop van de Spectre aan… occasiehandelaars tot een levenslange ban zal leiden.
Wie zich daaraan bezondigt, komt dus nooit meer in aanmerking voor de aankoop van een volgende Rolls-Royce. Kandidaat-kopers, toch deze die niet tot het vaste en dan ook enigszins bekende klantenbestand behoren, worden dus op een of andere manier wel even doorgelicht. Een eerste reactie liet niet lang op zich wachten: een Britse handelaar in ‘gebruikte’ Rolls-Royces bevestigde dat hem wel degelijk al enkele nog niet eens geleverde Spectres te koop zijn aangeboden.
Het is een heuse uitdaging geworden om voldoende modellen en opties te ‘verzinnen’ waarmee kan worden ingespeeld op de haast onverzadigbare drang om veel geld uit te geven.
Het wereldje van de rijke en vooral heel rijke mensen, misschien dat sommige van onze lezers het geluk hebben erbij te horen. Voor zo’n elektrische Rolls-Royce is dat dus ook wel een must, want je moet er minstens een kleine 400.000 euro voor neertellen en de gemiddelde verkoopprijs zou zelfs rond het half miljoen euro uitkomen. En dan moet je ook nog weten dat de ‘vaste’ klanten van het merk thuis gemiddeld meer dan tien auto’s hebben staan. Mogelijk is er hier en daar ook een stadswagentje voor de oppas en een pick-up voor de tuinman bij, maar dat wagenpark bestaat toch vooral uit dure en ook peperdure berlines, SUV’s en sportwagens.
Naast Rolls-Royce realiseren ook merken als Bentley, Ferrari, Lamborghini en Porsche momenteel hun beste cijfers ooit. Gekker nog, een topman van een van die merken legde recent uit dat het zelfs een heuse uitdaging is geworden om nog voldoende modellen en opties te ‘verzinnen’ waarmee kan worden ingespeeld op de haast onverzadigbare drang om veel geld uit te geven. Noem het gerust een luxeprobleem, eentje waarvan op de redactie – naar mijn weten - alvast niemand last heeft. Er in het kader van onze zelfopgelegde informatieplicht af en toe even van meegenieten, daar staan we natuurlijk wél voor open...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!