De verlichting in mijn garage was kapot. Niet de lampen, wel de bak aan het plafond waar ze in zaten. Ik ben niet zo handig in dat soort herstellingen en karweitjes, dus contacteerde ik een elektricien uit de streek. Met de vermelding dat het niet echt dringend was, ik begreep ook wel dat hij geen oude vrouwtjes in het donker kon laten zitten om mijn garage snel weer verlicht te krijgen. Na enkele weken (zonder antwoord) wou ik echter toch eens weten of hij alsnog tijd en zin had om langs te komen. Ja, dat kon. Ik kreeg eventjes later al een afspraak voor de dag erop, met zelfs een uur erbij. Maar een week later zat ik, bij manier van spreken natuurlijk, nog altijd voor mijn garagepoort op zijn komst te wachten. “Dat hij zo’n prutswerk enkel doet als hij nog eens wat tijd over heeft”, was de even korte als kordate reactie toen ik nog hem nog eens aan zijn belofte herinnerde. Sindsdien heb ik geen nieuws meer van de man. Misschien is hij nog altijd oude vrouwtjes aan het helpen, misschien viert hij ondertussen al vakantie met de opbrengsten van zijn heldendaden. Een handig familielid nam de klus ondertussen over, het licht brandt dus weer en die elektricien wens ik een toekomst toe waarin de vraag naar zijn diensten toch weer eens eventjes wat kleiner wordt dan de tijd die hij heeft om ze verlenen. Enkele lege pagina’s in zijn agenda leren hem misschien weer met twee woorden spreken, als je begrijpt wat ik bedoel.
De sector van de autoverkoop, het onderhoud en de herstellingen is recent enorm geprofessionaliseerd.
Waarom ik dit verhaal op pagina 3 van een automagazine vertel, zal je je ongetwijfeld al afvragen. Wel, precies omdat ik graag even de link met de autosector leg. Ik loop al enkele tientallen jaren (als journalist) rond in het autowereldje en heb nog de tijd meegemaakt dat garagist niet echt gold als het meest eerbare of eerlijkste beroep ter wereld. Toen werd ik haast elke week aangesproken door mensen met klachten of op zijn minst grote twijfels over de manier waarop het onderhoud of een eventuele herstelling van hun auto werd uitgevoerd of gefactureerd. Het probleem van lange leveringstermijnen is vandaag groter dan ooit, maar daar kan de lokale dealer weinig of zelfs helemaal niets aan verhelpen. Het is echter wel opmerkelijk en natuurlijk ook verheugend om quasi niemand nog te horen klagen over gelijk welke andere vorm van dienstverlening in de autosector. Akkoord, een onderhoud is zelden ‘goedkoop’. En wie brokken maakt, moet maar hopen dat de oorzaak ervan van die aard is dat de verzekering tussenkomt. Maar ook als ik me baseer op ervaringen van mijn naasten en mezelf, kan ik alleen maar vaststellen dat ‘onze’ sector qua beschikbaarheid, betrouwbaarheid en zeker ook communicatie een voorbeeld mag worden genoemd voor tal van andere dienstverleners. Met mijn vreemde ervaring met de elektricien sta ik immers niet alleen. Autoverkoop, onderhoud en herstellingen zijn in ons land recent enorm geprofessionaliseerd. Met ook nogal wat schaalvergroting, fusies en vooral overnames, die door de Nederlanders van Van Mossel Automotive Groep op kop. Of dat ook op de langere termijn een goede zaak is, zal nog moeten blijken. Vooralsnog ben ik echter wel blij geen week voor de poort van mijn dealer te moeten kamperen, wachtend op een mecanicien die misschien even tijd wil maken voor wat prutswerk aan mijn auto.
Alain Devos
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!