Het Formule 1-dossier in de vorige AutoGids, daar hebben we natuurlijk geen seconde over getwijfeld. De sport is populairder dan ooit tevoren, zowat overal zijn de races maanden en soms zelfs meer dan een jaar van tevoren al uitverkocht en ook met de kijkcijfers op televisie worden nieuwe records gevestigd.
Met dank aan de populaire Netflix-documentaires, aan een wellicht steengoede marketing, aan de populariteit van sterren als Verstappen en Hamilton en zeker ook aan de boeiende strijd die toch meestal op de pistes wordt geleverd.
Zelfs het jonge volk heeft de Formule 1 ontdekt en omarmd, laat ons dus maar hopen dat ook het net begonnen seizoen 2023 de verwachtingen weer helemaal kan inlossen.
Wereldkampioenschap Endurance
In de nieuwe AutoGids besteden we ondertussen ook behoorlijk wat aandacht aan een discipline waarmee het grote publiek veel minder en misschien zelfs helemaal niet vertrouwd is. Het WEC of voluit World Endurance Championship dus, wellicht hoogstens bekend van de dan ook legendarische 24 Uur van Le Mans – een wedstrijd die dit jaar trouwens zijn honderdste verjaardag viert.
Mooier kan een deelnemersveld nog amper worden
Nadat Audi en Porsche zich in de Dieselgate-nadagen terugtrokken uit het uithoudingsracen, bleef met Toyota nog slechts één echt fabrieksteam over en leek het einde voor de discipline dan ook nabij. Maar enkele jaren later is ze weer springlevend en misschien zelfs gezonder dan ooit. Op 17 maart 2023 verschijnen in de openingsrace in het Amerikaanse Sebring al (onder meer) Cadillac, Ferrari, Peugeot, Porsche en Toyota aan de start.
ONTDEK AutoGids 1121 (15 maart 2023)
Voor de eerste vier namen uit dat indrukwekkende lijstje betekent het dé grote comeback. De Fransen oefenden vorig jaar wel al even, de andere drie beleven straks hun grote debuut. Volgend jaar krijgen ze zelfs nog het gezelschap (en dus extra concurrentie) van Alpine, BMW en Lamborghini – mooier kan een deelnemersveld nog amper worden.
Feest dankzij Ferrari
Dat zelfs Ferrari naast zijn toch nog altijd veel geld en energie opslorpende Formule 1-engagement ook weer wil scoren in de discipline waarmee het heel wat decennia geleden al behoorlijk wat fraaie pagina’s autosportgeschiedenis vulde, is ongetwijfeld het beste cadeau dat ze zich in Le Mans voor hun verjaardagsfeest konden dromen. Zelfs het publiek lijkt weer helemaal mee, want voor die Franse etmaalrace in juni 2023 waren de zowat 270.000 beschikbare tickets in geen tijd uitverkocht!
De zowat 270.000 tickets voor de 24 uur van Le Mans 2023 waren in geen tijd uitverkocht
Vandaar dus het WEC-dossier in de nieuwe AutoGids, waarvan we hopen dat het ook voor lezers die wat minder met de autosport vertrouwd zijn, toch een leuke ontdekking wordt. Na de eerste donkere coronamaanden in de lente van 2020 zagen we de toekomst van nogal wat racedisciplines behoorlijk somber in, drie jaar later lijkt de autosport haast populairder dan ooit. Zowel bij de CEO’s op de hoofdkwartieren van de constructeurs – getuige ook de respectievelijke komst en terugkeer van Audi en Ford in de F1 – als bij het publiek.
In tijden waarin er vanuit nogal wat hoeken met een steeds schever oog naar auto’s wordt gekeken, is dat best wel een prettige vaststelling. Leve de autosport!
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!