Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Editoriaal / Vooraf - AD over de zin en onzin van e-fuels

Geschreven door Alain Devos op 03-05-2023

Duitsland haalde zijn slag thuis, want synthetische brandstoffen houden de verbrandingsmotor ook na 2035 in leven. Maar is dat ook een goede zaak? AutoGids-hoofdredacteur Alain Devos goochelt met zowel vraag- als uitroeptekens.

AutoGids houdt de vinger aan de pols, dat weten onze vaste lezers ondertussen wel. In het huidige magazine brengen we verslag uit van een weekje testrijden met een elektrische BMW X5 op waterstof, voor het volgende nummer plannen we een kennismaking met een Porsche Panamera op e-fuel. Inderdaad, de brandstof die eerder dit jaar ook eventjes het ‘algemene’ nieuws haalde.

Duitsland dreigde het toekomstige (vanaf 2035) verbod op de verkoop van verbrandingsmotoren tegen te houden als er geen opening werd gelaten om die na het verbannen van benzine en diesel wel nog op CO2-neutrale brandstoffen te laten draaien. Het land, gesteund door nog enkele andere naties waar de auto-industrie voor heel wat arbeidsplaatsen zorgt, haalde zijn slag thuis.

Voor sommigen was het niet minder dan het verraad van de groene gedachte die het leven op onze planeet moet redden, voor anderen is het net de terugkeer van het gezond verstand in de Europese politiek. De waarheid zal straks misschien wel ergens in het midden blijken te liggen, dat was in elk geval toch ook mijn voorlopige conclusie toen enkele ‘algemene media’ me nog eens om wat duiding kwamen vragen.

Sommige politieke strekkingen willen in de eerste plaats het aantal auto’s drastisch gereduceerd zien, ongeacht welke energiebron ze gebruiken.

Of die e-fuels er effectief voor zullen zorgen dat er ook in Europa nog een hele tijd verbrandingsmotoren en – wie weet – zelfs exemplaren met zes en meer cilinders kunnen worden gebouwd en verkocht, zal nog moeten blijken. De productie van de nieuwe brandstof is nog complex en duur en zal dat mogelijk ook wel blijven, zo horen we. Ze zou ook nooit volstaan om grote wagenparken van vloeibare energie te voorzien en dus voorbehouden blijven voor een elite die zich de meerprijs kan veroorloven.

Al is dat misschien wel een grove onderschatting van de wetenschap. Optimisten durven namelijk evengoed al voorspellen dat e-fuels wel degelijk betaalbaar kunnen worden en aldus ook een oplossing bieden voor mensen voor wie een elektrische auto dat om welke reden dan ook net niet kan zijn.

Laat ons ook maar eerlijk zijn, e-fuels kunnen ons ook in een vroeg of laat allicht wel bijna volledig geëlektrificeerde autowereld de kans geven om nog vele (tientallen) jaren te genieten van klassieke sportwagens en andere ‘oudjes’. Zonder enig schuldgevoel, als de productie van de brandstof inderdaad evenveel of zelfs meer CO2 uit de lucht haalt dan de motoren bij gebruik uitstoten.

Politieke strekkingen die daar vandaag grote problemen over maken, en de ‘vrijstelling’ voor motoren op e-fuels zoals gezegd niet veel minder dan verraad noemen, hebben wellicht een andere agenda. Die willen in de eerste plaats het aantal auto’s drastisch gereduceerd zien, ongeacht welke energiebron ze gebruiken. Of autovolk zoals wij het openlaten van de deur voor de e-fuels dan als een goede zaak moeten zien? Tot het bewijs van ons ongelijk allicht wel, ja.

Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten