Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Editoriaal / Vooraf - Waar blijft Audi?

Geschreven door Alain Devos op 14-06-2023

AutoGids-hoofdredacteur Alain Devos wacht op een reactie van Audi, want momenteel is het wel erg stil in Ingolstadt. "Op de opgefriste Q8 e-Tron na gebeurde er nu echter al een hele tijd vrijwel niets meer."

Op de cover van de nieuwe AutoGids prijkt de Volvo EX30, en in onze vorige nummers probeerden we jullie te verleiden met verhalen over de nieuwe BMW 5-Reeks en Mercedes E-Klasse. We zijn een commercieel mediabedrijf en willen daar gerust heel eerlijk over zijn: nieuwe modellen van die Duitse premiummerken en ook van een speler als Volvo geven onze verkoopcijfers toch nog altijd een wat grotere boost dan een ‘zoveelste’ vierwieler uit het grote Chinese rijk, hoe interessant die op zich vaak ook mag zijn.

Logisch natuurlijk, een Mercedes E 300 e en zelfs elektrische BMW i5 prikkelt de ware autoliefhebber ongetwijfeld nog steeds net iets meer dan een BYD Han 3.9S of BAIC Beijing X55.

Ze hebben bij Audi toch wel dringend nood aan wat nieuwe modellen.

Wat ons in zowat dezelfde context en vooral als autoliefhebber dan ook een beetje triest maakt, is wel de ogenschijnlijke ‘rust’ bij Audi. Tot voor kort deed dat merk net hetzelfde als de grote concurrenten BMW en Mercedes, namelijk zowat elk jaar een half dozijn nieuwe of toch vernieuwde modellen lanceren. Op de opgefriste Q8 e-Tron na gebeurde er nu echter al een hele tijd vrijwel niets meer.

Conceptcars, daar hebben we er recent wel een heleboel van gezien. Ze zijn even origineel als interessant, maar het blijft toch ongeduldig uitkijken naar een vervolg in de showroom van de dealers. Nu BMW klaar is met die nieuwe 5-Reeks en Mercedes zijn al even nieuwe E-Klasse heeft uitgepakt, heeft Audi toch wel dringend nood aan een opvolger voor de vrijwel vergeten A6. Die komt er natuurlijk wel, ook van die toekomstige limousine zagen we trouwens al een fraaie conceptcar. Maar het is dus nog tot volgend jaar wachten op een productiemodel.

De elektrische Q6, een nieuwe speler voor het segment van de hippe EV’s met een hoog premiumgehalte, staat wél nog voor 2023 op de planning. Zij het pas voor het najaar, terwijl ze in Ingolstadt aanvankelijk wel een lancering voor de zomer hadden beloofd. Er wordt heel wat nieuwe en natuurlijk ook voor andere merken uit de grote Volkswagen-groep voorziene technologie voor ontwikkeld, en daar zit blijkbaar wat vertraging op. Die zorgt er trouwens evengoed voor dat de lancering van de elektrische Porsche Macan is uitgesteld.

Ach, Audi gaat zich straks ongetwijfeld wel weer stevig willen en ook kunnen weren tegen de concurrenten uit München en Stuttgart. Maar ondertussen worden we haast letterlijk elke ochtend wakker met nieuws over een nieuwe Chinese premiumspeler die het morgen, overmorgen of de dag erna ook in Europa wil proberen. Ook het in een recordtijd van een weggelachen Californisch projectje tot een wereldspeler geëvolueerde Tesla heeft toch wel duidelijk gemaakt dat je je podium in deze razendsnel veranderende (auto)tijden echt niet te lang leeg mag laten.

 

Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten