‘Voor het volk’. Het is de letterlijke vertaling van het ‘For the People’-thema van de internationale persconferentie waarop Volkswagen ons midden maart de toekomstige ID.2 liet ontdekken. We hebben het er wat verder in dit nummer natuurlijk nog uitgebreider over, maar de Duitse constructeur wil de voorlopig nog als conceptcar voorgestelde auto vanaf 2025 aanbieden met een basisprijs onder de 25.000 euro.
Daarmee zal de autoreus dan eindelijk een elektrische wagen lanceren die je met wat goede wil ‘goedkoop’ zou kunnen noemen. Alhoewel, ‘minder duur’ is misschien toch nog altijd een betere omschrijving. Het doet de discussie over de prijs van elektrische auto’s nog maar eens oplaaien, voor zover die ooit al eventjes zou zijn geluwd.
De Kever van de 21e eeuw
Met een kleine 21.000 euro staat de basisversie van de Dacia Spring op dit moment nog altijd onderaan de EV-ladder, maar echt veel mogelijkheden biedt die auto met zijn bescheiden batterij en dito rijbereik natuurlijk niet. Het qua elektrificering nochtans bijzonder ambitieuze Volkswagen heeft zijn familienaam met het al behoorlijk wat modellen tellende ID-aanbod vooralsnog niet echt waargemaakt, want daar rij je pas vanaf een dikke 47.000 (!) euro elektrisch.
Nochtans menen we ons vrij goed de belofte te kunnen herinneren dat de ID.3 de nieuwe Golf of zelfs de Kever van de 21e eeuw zou worden. Die droom kwam voorlopig niet helemaal uit. De ook bij ons ooit zo populaire Golf heeft een flinke duik genomen in de verkoopstatistieken, maar de ID.3 heeft de rol op de particuliere automarkt zeker nog niet kunnen overnemen. Er is al behoorlijk wat EV-concurrentie en de strijd speelt zich zeker ook in België toch nog altijd vooral op het terrein van de fleetmarkt af.
Prima als autoconstructeurs hun EV’s straks eindelijk ook wat dichter bij het volk krijgen.
Met een krachtigere batterij, meer rijbereik, snelle(re) laadmogelijkheden en dus een grotere praktische inzetbaarheid zou de ID.2 de hierboven vermelde Dacia Spring makkelijk achter zich moeten kunnen laten, ook al zal moederhuis Renault met de elektrische wedergeboorte van de R5 tegen 2025 of zelfs nog eerder zelf ook al wel over betere troeven beschikken. Of de prijs van een EV ooit ook nog onder de 20.000 euro raakt? Volkswagen laat verstaan het wel te willen proberen, maar daar hoeven we ons allicht toch niet al te veel illusies over te maken; zelfs de Chinezen zullen dat op de Europese markt wel niet meer voor elkaar krijgen.
Nostalgische snaar
Trouwens, om even terug te komen op die nieuwe Renault 5, gek eigenlijk dat er voor de verhoopte popularisering van EV’s wordt teruggekeken naar grote successen uit benzinetijden. De digitale uitnodiging voor het Duitse ID.2-feestje van Volkswagen had helemaal bovenaan al een foto van de – jawel – Kever staan en tijdens een best wel spectaculaire show passeerden bij zijn voorstelling zowat alle klassiekers van het merk op het podium.
Ach, het hoofddoel van kleine, middelgrote, grote en dus ook heel grote bedrijven is en blijft natuurlijk winst maken. Dat is voor de autoconstructeurs niet anders. Ondanks dalende verkoopcijfers – de redenen zijn welbekend – slaagden spelers als Volkswagen daar de voorbije jaren nog altijd in. Prima dus als ze die goede resultaten straks ook kunnen en willen aanwenden om hun EV’s eindelijk toch wat dichter bij het volk te krijgen. Blijft nog de vraag hoe je alle ‘extra’ batterijen in straten met rijhuizen en flatgebouwen ook regelmatig opgeladen krijgt. Maar dat is weer nog een heel andere discussie.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!