Ja, de wereld is kleiner geworden. Toch sinds een vakantiereis naar de Verenigde Staten, Zuid-Afrika of zelfs Japan voor sommigen van ons haast even evident is gaan lijken als twee weken Costa del Sol pakweg 25 jaar geleden. Maar dat is het leuke stukje van het verhaal. Internationaal terrorisme, oorlogen in het Midden-Oosten, de grote financiële crisis en nog recenter de verschrikkelijk pandemie, enzovoort: in combinatie met de razendsnelle groei en zelfs wildgroei van het aantal beschikbare nieuwsbronnen krijgen we weleens het gevoel dat het hele wereldgebeuren zich net naast ons bed afspeelt. En dan kwam daar ook nog die waanzinnige oorlog in Oekraïne bij.
Het spookt allemaal door mijn hoofd terwijl ik op zoek ben naar een ‘gepaste’ aanloop voor de analyse van de wereldwijde autoverkoop die we je aanbieden in het nieuwe magazine van AutoGids. Ik had het graag met wat knipoogjes gedaan, want het artikel zal je zeker enkele keren verrassen en ongetwijfeld ook wel doen glimlachen. Dat de top tien van bestverkochte auto’s wereldwijd wordt afgesloten door de Wuling Hongguang Mini bijvoorbeeld, een kleine én enkel in China verkochte elektrische vierwieler, geef toe dat je dat niet had zien aankomen. Het zal je ongetwijfeld evengoed verbazen dat ’s werelds vier populairste personenwagens allemaal uit de catalogus van Toyota en… Honda komen, een merk dat bij ons haast vergeten lijkt.
Stellantis dankt zijn goede resultaten van 2021 deels aan een… Ram.
Wat de autosector betreft, is de wereld best nog heel groot en vooral ook verrassend verscheiden. Met in die top tien dus zelfs verschillende wagens die bij ons niet eens officieel worden verkocht. Stellantis, een nog vrij nieuwe naam die in onze streken toch vooral het beeld van Citroëns, Fiats, Opels en Peugeots oproept, dankt zijn goede resultaat van 2021 vooral aan vier Jeeps en meer nog een… Ram. Juist ja, de enorme Amerikaanse pick-up die je hier ook wel eens ziet rijden. In onze ogen eerder een curiositeit, maar wel goed voor de boter op het brood van Stellantis-baas Tavares. En om je misschien nog eens te verrassen: voor elke verkochte Volkswagen ID.3 levert Tesla acht exemplaren van zijn Model 3 – voor een groot deel in China trouwens.
Voor de liefhebber van hitlijsten, grafieken en gewoon ook leuke ‘weetjes’ is ons dossier dus wel smullen. Al hadden we het, zoals al gezegd, liever in een andere context gebracht. We kennen zelfs al iemand die zijn Polestar-bestelling wilde annuleren als reactie op de Chinese steun aan Rusland. Om maar te zeggen hoe de waanzin van enkele gekke ‘machtswellustellingen’ de wereld nog maar eens op zijn kop kan zetten. En hem nog kleiner of net weer groter gaat maken, dat weet ik eigenlijk even niet zo goed meer.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!