Bij de facelift van de Audi A3 had de vernieuwde S3 naast wat extra motorvermogen (333 pk) en een dynamischere rijmodus ook de Torque Splitter van de Volkswagen Golf R gekregen, aanpassingen die de kloof met de RS 3 aanzienlijk verkleinden. We waren dan ook benieuwd wat Audi Sport uit zijn mouw zou schudden om de interne machtsverhoudingen opnieuw te herstellen.
Eerste, opvallende vaststelling: aan het motorvermogen wordt niet geraakt. De drukgevoede 2,5 liter-vijfcilindermotor van de Audi RS 3 blijft gewoon 400 pk en 500 Nm sterk. Ook de prestaties veranderen niet: de sprint van 0 naar 100 km/u vraagt nog steeds 3,8 seconden en de topsnelheid bedraagt opnieuw 290 km/u. Alleen de soundtrack klinkt wat voller, toch als je voor de RS Sport-uitlaatlijn zou opteren.
Nordschleife Nürburgring
Toch is de vernieuwde Audi RS 3 een stuk sneller dan zijn nochtans even sterke voorganger. Met een chrono van of 7.33,123 wist ontwikkelingsrijder Frank Stippler meer dan zeven seconden van de Nordschleife-rondetijd te schaven. Met dank aan de verbeterde wisselwerking tussen de adaptieve ophanging, het actieve achterdifferentieel en de elektronische rijhulpmiddelen. Het verfijnen van de algoritmes zorgt ervoor dat de software het potentieel van de hardware beter gaat benutten, waardoor de rijdynamiek naar een hoger plan getild wordt: minder onder- en overstuur, dus hogere bochtensnelheden.
Het gebalde koetswerk van de nog steeds als Berline en Sportback te bestellen Audi RS 3 profiteert bovendien van een heleboel, weliswaar subtiele wijzigingen aan het rooster, de koplampen en de voorbumper. Onder de achterbumper hangt voortaan een nieuwe, efficiënter werkende achterdiffussor. Het sportstuur is nu zowel langs boven langs onderen afgeplat, met een markering die de rechtuitpositie aangeeft. De sportstoelen kan je vervangen door de optionele kuipjes met carbon schelp.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!