Bentley trapt het nieuwe jaar af met een nieuwe hybride, al speelt het merk uit Crewe een beetje vals: de Bentayga was er natuurlijk al als plug-in variant. Het gaat hier om de facelift voor deze Hybrid, een verjongingskuur die de V8 en W12 al medio 2020 aangeboden kregen. De grootste uiterlijke verschillen zitten in de lichtblokken, die achteraan nu meer op die van de Continental lijken, terwijl ook de grille en matrixledkoplampen zijn hertekend.
17,3 kWh
Ook nieuw is de batterij, die nu 17,3 kWh groot is, 3,2 kWh meer dan voorheen. Die voedt een 94 kW (128 pk) en 350 Nm sterke elektromotor in de versnellingsbakbehuizing voor een maximale elektrische range van 50 km volgens de NEDC, toch als je je rechtervoet onder controle houdt. Er is een voelbare grens ingebouwd in het gaspedaal om te weten wanneer je meer vermogen vraagt dan de elektromotor kan leveren.
Met de benzinetank meegerekend moet je zo'n 860 km ver kunnen rijden, opnieuw volgens de vrij optimistische NEDC-norm. Concrete verbruikscijfers krijgen we nog niet, al zou de CO2-uitstoot door de grotere batterij wel iets lager moeten liggen dan de 74 gram van voor de facelift. Met 449 pk is de vernieuwde Bentayga Hybrid ook iets minder krachtig dan zijn voorganger, al maakt hij wel gebruik van dezelfde 3.0 V6.
Tenslotte zijn er binnenin nog enkele wijzigingen doorgevoerd om het leven voor de inzittenden nog aangenamer te maken. Denk aan nieuwe zetels die nog meer comfort zouden moeten bieden, een hertekend stuurwiel en een nieuwe middenconsole en instrumentenpaneel. De achterste passagiers genieten bij de vierzits configuratie van 30 tot 100 mm extra knieruimte. Het infotainmentsysteem kreeg een update en meet nu 10,9 duim, terwijl het ook Android Auto en (draadloze) Apple CarPlay ondersteunt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!