BMW kiest voor een nieuwe designrichting voor zijn luxemodellen, met gesplitste koplampen die hun debuut hebben gemaakt op de BMW X7 facelift en binnenkort ook te zien zullen zijn op de nieuwe BMW (i)7. Bij de X7 kunnen we het nog hebben, de smalle koplampen van voor de facelift stonden sowieso een beetje hoog op de giga-neus. Met de facelift lijkt er zowaar - durven we het zeggen - wat coherentie in te vinden.
Mislukte nosejob
Coherentie die Alpina resoluut weer de deur uitgooit met de facelift van de XB7, die opvallend snel volgt op de introductie van de BMW-facelift. Het voordeel van nu deel uit te maken van de BMW-groep. Het kan aan de lichte kleur liggen, maar de voorbumper van de XB7 facelift zet niet voldoende in op het optisch breder maken van de neus, waardoor het lijkt op een massief verticaal front. Nu zijn we geen designers, dus neem deze uitspraak met een grote korrel zout. Kort door de bocht vinden we het 'niet mooi'.
4,2 seconden
Wel mooi is wat Alpina met de techniek van de XB7 doet. De 4,4 liter-V8 is vernieuwd met een mild hybride ondersteuning, maar levert nog steeds 621 pk en 800 Nm koppel, dat al vanaf 2.000 opm aanwezig is. Daarmee sprint deze kolos in amper 4,2 seconden naar de 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 290 km/u. De luchtvering krijgt een specifieke Alpina-afstelling om een goede balans te slaan tussen dynamiek en comfort.
Binnenin neemt Alpina de nieuwste BMW Operating System 8 over, met de twee grote gebogen schermen voor de tellers en het infotainment, maar dan met het typische blauwgroene kleurenschema. Verder blijft het bij de typische Alpina-behandeling, met - als je genoeg duiten op tafel legt - lavalina-leer, de blauwe automaatpook en een eigen stuurwiel en diverse Alpina-badges. Meer beeldmateriaal en prijzen volgen later.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!