Hoewel de Karoq nog maar vier jaar geleden het gamma van de Tsjechische constructeur kwam vervolledigen, blijkt Skoda's tweede SUV (na de Kodiaq) een succes: zowel in 2020 als de eerste zes maanden van 2021 moest hij wereldwijd enkel de Octavia voor laten gaan als meest geleverde Skoda. Logisch dus dat de compacte SUV halverwege zijn carrière een update krijgt om dat succes nog even te bestendigen.
Uiterlijk vertaalt zich dat in hertekende bumpers en een breder radiatorrooster in combinatie met slankere koplampen, die voortaan (als optie) ook te krijgen zijn met matrix-ledtechnologie. Ook achteraan werden de lichtblokken bijgepunt (en voorzien van dynamische richtingaanwijzers), terwijl de spoiler boven aan de achterruit lichtjes werd verlengd om de stroomlijn te verbeteren. Daarnaast doen nieuwe velgen hun intrede, die eveneens helpen om de luchtweerstandscoëfficiënt te doen dalen tot 0,30. Ten slotte wordt het kleurenpalet uitgebreid met twee metallic lakkleuren, Phoenix Orange en Graphite Grey.
Eco-interieurpack
Binnenin kan de Karoq worden besteld met een optioneel Eco-pakket, dat een stoelbekleding van vegan en gerecycled materiaal omvat (van PET-flessen). Ook de voorste passagiersstoel kan voortaan als optie elektrisch worden versteld, terwijl nieuwe ledsfeerverlichting en inlegstukken op het dashboard en de deurpanelen de kwaliteitsindruk moeten opkrikken.
In de loop van 2022 zal de Karoq standaard digitale instrumenten krijgen, op een scherm van 8 of als optie 10,25 duim. Verder worden ook de rijhulpsystemen verbeterd. Zo is het botsvoorbereidingssysteem nu ook actief bij het achteruitrijden en wordt de verkeersbordherkenning verbeterd dankzij een nauwkeurigere camera. De adaptieve spoorassistent herkent voortaan ook wegwerkzaamheden, terwijl de verbeterde versie van Travel Assist ook Park Assist en Side Assist met Rear Traffic Alert omvat. En wanneer de bestuurder van de Karoq onwel wordt tijdens het rijden, kan de auto zichzelf op zijn rijstrook tot stilstand brengen.
Schoner en zuiniger
Op motorisch vlak moeten enkele ingrepen ervoor zorgen dat het verbruik en de uitstoot verlaagd worden. Zo werd de SCR-nabehandeling van de diesels verder ontwikkeld, met voortaan een dubbele dosering AdBlue om de uitstoot van stikstofoxides verder terug te dringen. De 1.0 en 1.5 TSI krijgen een nieuwe gepoedercoate laag op de cilinderwanden om de interne wrijving en dus het verbruik en de uitstoot te verminderen.
Het motoraanbod op zich blijft aan benzinezijde bestaan uit de driecilinder 1.0 TSI (110 pk) en de vierpitters 1.5 TSI (150 pk) en 2.0 TSI (190 pk). Dieselaars kunnen nog steeds terecht bij de 2.0 TDI met 116 of 150 pk. Vierwielaandrijving is enkel beschikbaar op de tweeliters.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!