Geen facelift voor de Mazda 6 modeljaar 2017, wel enkele technische verbeteringen die deze gezinswagen nog stiller en aangenamer om te besturen maken. Een eerste nieuwigheid: net als de Mazda 3 krijgt de ‘grote’ 6 dit najaar het G-Vectoring-systeem, dat het motorbeheer aanpast om de verdeling van het koppel tussen de aangedreven wielen te wijzigen. Dat verbetert de wendbaarheid en het comfort, terwijl tegelijk parasietreacties in het stuur verminderen.
Nog stillere diesel
Onder de motorkap liggen opnieuw de bekende motoren, maar de 2.2 diesel, die we al sterk konden waarderen, zou nog verfijnder werken. Het blok krijgt een trillingsdemper om het typische geklop van een dieselmotor op te vangen. Het systeem Natural Sound Frequency Control regelt trouwens de timing van de motor om drukgolven te neutraliseren om de frequenties waarbij de motortrillingen het sterkst zijn te onderdrukken. Tot slot is de diesel (die nog altijd beschikbaar is met 150 of 175 pk) uitgerust met DE Boost Control, een systeem dat de controle van de drukvoeding verbetert om sneller te reageren op acceleraties. Voorts profiteren alle modellen van de Mazda 6 van een betere geluiddemping dankzij verbeterde deurrubbers, minder tolerantie bij de montage van koetswerkpanelen en de toevoeging van geluiddempende materialen ter hoogte van de bodemplaat, de console achteraan, de dakbekleding en de deuren.
Veiliger
De ingenieurs verbeterden ook de veiligheid van de Mazda 6, dankzij een systeem dat signalisatie- en verbodsborden herkent en de bestuurder waarschuwt. Tot slot werd de noodremhulp verfijnd: de infraroodlaser werd vervangen door een camera om het snelheidsbereik voor de detectie van andere voertuigen te vergroten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!