De Mini viert zijn zestigste verjaardag. En dan hebben we het natuurlijk over het Britse origineel. Maar de “moderne” Mini mag meevieren, onder meer met een opgewaardeerde Clubman. Voor wie iets minder met het huidige gamma vertrouwd is, dat is de break- en dan ook van wat extra laadruimte voorziene variant van het populaire autootje.
Vijf deuren
Van de originele Mini bestond er ook lang een Clubman-versie, maar die had slechts drie deuren. Het huidige model heeft er vijf en biedt ook vijf zowat volwaardige zitplaatsen, op de nog iets grotere (en hogere) Countryman na is het dan ook de meest praktische Mini. Met nog steeds twee zijwaarts openende achterdeuren en een bagageruimte die van 360 tot 1.250 liter kan worden vergroot.
De Clubman krijgt een nieuwe en bredere grille, met een extra sportieve look en chroom voor de Cooper S en Cooper SD. Er zijn ook optionele leds (met Matrix-functie) voor de automatisch dimmende grootlichten en voor de mistlampen, ze zijn standaard voor de nu in de achterdeuren geïntegreerde achterlichten (in optie met Union Jack-design).
Verlaagd sportonderstel
Verder moeten we nog de extra lakkleuren (waaronder Piano Black voor bepaalde onderdelen op de Cooper S en Cooper SD), de nieuwe lichtmetalen velgen en desgewenst ook het met een centimeter verlaagde sportonderstel vermelden. Een adaptieve ophanging behoort ook tot de mogelijkheden, met keuze uit twee instellingen (comfort en sport) voor de schokdempers.
Voor het interieur zijn er nieuwe bekledingen in leder voor de stoelen en nog wat andere oppervlakken, een reeks extra digitale functies voor het Connected-infotainment , een efficiëntere navigatie, een uitgebreid Mini Yours-uitrustingsprogramma en een groter aanbod zogeheten Original Mini Accessories.
Bekende motoren
Het benzinegamma van de opgefriste Clubman telt nog altijd de One, de Cooper en de Cooper S, dieselen kan met de One D, de Cooper D en de Cooper SD. Aan die motoren is er trouwens niet geraakt, de vermogens, prestaties en verbruikswaarden blijven dus zowat identiek.
Een John Coopers Works-uitvoering met standaard ALL4 volgt later, die vierwielaandrijving is nu al tegen meerprijs verkrijgbaar op de Cooper S en Cooper SD. Afhankelijk van de versie, zijn er als alternatief (of zelfs standaard) voor de manuele zesbak ook een zeven- en zelfs achttrapsautomaat.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!