De Nissan Leaf krijgt een nieuwe batterij, met een laadcapaciteit van 30 kWh. Ze is volledig nieuw met een herwerkte celconfiguratie waarbij gebruikt gemaakt wordt van koolstof, stikstof en magnesium voor de elektroden. In vergelijking met de vorige batterij, die goed was voor 24 kWh, kan deze accu 6 kWh meer opslaan, terwijl ze even groot blijft. Ze is echter wel 21 kilogram zwaarder.
250 kilometer
Een kwart meer elektricitiet in voorraad, dat betekent 25 procent meer rijbereik. Een eenvoudige rekensom maakt dan duidelijk dat de Leaf vanaf het volgende modeljaar 250 kilometer kan rijden met een volle lang, tegenover 199 kilometer vandaag. Voor het opladen verandert er niet echt iets, behalve waarschijnlijk de laadduur (al heeft Nissan daarover nog niet gecommuniceerd).
Staat van de laders
De constructeur kreeg waarschijnlijk veel feedback van gefrustreerde eigenaars over defecte of bezette openbare laadposten. Daarom biedt de Leaf voortaan navigatiekaarten aan waarop in realtime de al dan niet beschikbare laadpunten weergegeven worden. Verder is het multimediasysteem vernieuwd met een digitale radio en een nieuwe interface met 7 duims aanraakscherm.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!