De Polestar 2, die bij zijn introductie in 2019 de allereerste auto ter wereld was met Android Automotive (niet te verwarren met Android Auto), overschreed eind 2022 de drempel van 100.000 verkochte exemplaren.
Voor modeljaar 2024 geeft het Zweedse dochtermerk van het Chinese Geely zijn bestseller een opfrisbeurt die vooral onderhuids gevolgen heeft. Aan de buitenkant is de gefacelifte Polestar 2 enkel te herkennen aan zijn herwerkte snuit, die doet denken aan die van de Polestar 3.
SmartZone van Polestar
Het nepradiatorrooster dat oorspronkelijk tussen de koplampen van de Polestar 2 zat, wordt namelijk vervangen door de SmartZone die geïntroduceerd werd op de nieuwe SUV van het merk. Daarin zitten de camera's en radars ondergebracht die nodig zijn voor de verschillende achtieveveiligheidssystemen, waarvan er trouwens voortaan meer standaard zijn (net als een inductielader voor compatibele smartphones).
Daarnaast zijn de twintigduimwielen van gesmeed aluminium die vervat zitten in het Performance Pack, die van de Polestar 3. Voor de rest vindt Polestar blijkbaar dat de 2 nog voldoende fris voor de dag komt, want verdere uiterlijke wijzigingen zijn er niet te melden.
Exit FWD en meer vermogen
De belangrijkste nieuwigheden zijn echter onderhuids te vinden. Het meest opvallende is wellicht nog dat de enkele motor van de Single Motor-versies voortaan achterin in plaats van voorin ligt en dus de achterste in plaats van de voorste wielen aandrijft, wat voor een levendiger weggedrag zou moeten zorgen.
De motor in kwestie is trouwens samen met zijn omvormer nieuw ontwikkeld en levert 272 (Standard Range) of 299 pk (Long Range) en 490 Nm. Het sprintje van 0 tot 100 km/u wordt daarmee ingekort tot respectievelijk 6,4 of 6,2 seconden.
Maar ook motoren van de Dual Motor-versies werden onder handen genomen, wat resulteert in een totaal vermogen van 421 pk en 740 Nm (tegenover 408 pk en 660 Nm). Optrekken vanuit stilstand tot 100 km/u duurt hier 4,5 seconden.
Voor de Dual Motor met Performance Pack blijft het vermogen ongewijzigd (476 pk), en dus ook zijn sprinttijd van 4,2 seconden. Wel werd bij de Dual Motor-versies meer de nadruk gelegd op de achterste motor, om de sensaties van een achterwielaangedreven auto te vergroten.
Meer rijbereik, sneller laden
De Polestar 2 krijgt ook andere lithium-ionbatterijen. De Long Range-versies hebben voortaan een uit 27 modules bestaand batterijpakket van toeleverancier CATL met een capaciteit van 82 kWh (in plaats van 78), terwijl de batterijen van de Standard Range-uitvoeringen geleverd worden door LG Chem, 24 modules tellen en een capaciteit bieden van 69 kWh (in plaats van 64).
Dat heeft uiteraard een gunstige invloed op het rijbereik: de Long Range Dual Motor boekt op dat vlak de grootste winst en geraakt volgens de WLTP-cyclus voortaan 592 km ver (+ 105 km). Voor de Standard Range Single Motor is dat nu 518 km (+40) en voor de Long Range Single Motor 654 km (+103). Dankzij de verbeterde samenstelling van de cellen zou bovendien de CO2-uitstoot bij de productie van de batterijen flink dalen.
Belgische prijzen en leveringen Polestar 2
Modeljaar 2024 van de Polestar 2 kan vanaf nu worden besteld, terwijl de eerste leveringen gepland zijn voor het derde kwartaal van 2023. Zoals vaak brengen de updates wel prijsstijgingen mee:
- Polestar 2 Standard Range Single Motor: vanaf 48.690 euro
- Polestar 2 Long Range Single Motor: vanaf 54.390 euro
- Polestar 2 Long Range Dual Motor: vanaf 60.690 euro
- Polestar 2 Long Range Dual Motor Performance: vanaf 67.190 euro
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!