De voorbije jaren is het aanbod aan volledig elektrische auto’s amper gegroeid. Enkel de BMW i3, Hyundai Ioniq, Nissan Leaf, Renault Zoé, twee Tesla-modellen en de VW e-Golf kom je intussen wel eens tegen in en rond de stad. We staan echter aan de vooravond van een heus elektro-offensief: heel wat merken pakken uit met veelbelovende nieuwkomers.
Hyundai belooft elektrisch rijden te democratiseren met de aantrekkelijke Kona Electric, die haast 500 kilometer rijbereik aankondigt. Dat doet ook de Jaguar I-Pace, die als eerste een alternatief biedt voor de – weliswaar grotere en veel duurdere – Tesla Model X. Vanaf volgend jaar komen er in het premium e-SUV-segment nog twee tenoren bij: de Audi e-Tron en de Mercedes EQC, die eveneens meer dan 400 km ver zouden komen – althans op papier. Daarmee verdwijnt geleidelijk alvast een van de grote hinderpalen voor het overschakelen op elektrisch rijden: het beperkte rijbereik.
Fiscale stimuli
Een ander struikelblok dat het succes van elektrische auto’s afremt, is hun prijs. Elektrische auto’s kosten duidelijk meer dan hun evenknieën met een klassieke verbrandingsmotor. Als we kijken naar het voorbeeld van de Hyundai Ioniq, (voorlopig) de enige auto die verkrijgbaar is als zelfopladende hybride, als plug-inhybride én als volledig elektrisch model, zien we dat de elektrische versie bij aankoop zo’n 8.000 euro meer kost dan de zelfopladende hybride. Ook bij VW kost de e-Golf zo’n 12.000 tot 15.000 euro meer dan een vergelijkbaar benzinemodel.
De overheid voorziet daarom in een reeks fiscale stimuli. Hoewel de Vlaamse regering de aankooppil voor bedrijven niet verzacht, doet ze dat wel voor zelfstandigen en particulieren, met premies van 2.000 tot 4.000 euro. Wallonië en Brussel geven geen financieel duwtje in de rug wat de aankoop betreft. Maar ook zonder die prijsondersteuning kunnen elektrische auto’s interessant zijn voor bedrijven, aangezien ze onder de meest voordelige fiscale regeling vallen.
Werkgever én -nemer
In tegenstelling tot gewone auto’s zijn en blijven alle elektrische auto’s voor zelfstandigen en vennootschappen volledig fiscaal aftrekbaar (tot eind 2019 zelfs voor 120 procent). Daarnaast zijn de BIV en de verkeersbelasting onbestaand (in Vlaanderen) of zeer laag (in Brussel en Wallonië, ook indien de auto wordt ingeschreven door een leasingmaatschappij). Die voordelen, opgeteld bij de lagere operationele kosten, vlakken het verschil in aankoopprijs voor een deel of zelfs volledig uit.
Wie voor een elektrische firmawagen opteert, geniet daarnaast het laagst mogelijke berekeningspercentage voor het Voordeel van Alle Aard. Terwijl de bestuurder van een VW Golf met dieselmotor na belasting maandelijks 100 tot 150 euro kwijt is, blijft dat voor een e-Golf beperkt tot zo’n 60 euro. Aangezien de werkgever ook op het VAA belasting moet betalen, is dat voor hem mooi meegenomen. Daarenboven is ook de CO2-bijdrage die werkgevers betalen voor werknemers met een firmawagen, bij elektrische auto’s beperkt tot het absolute minimum van 26,47 euro per maand.
De TCO vergeleken
Om na te gaan of het vandaag al loont om voor volledig elektrische firmawagens te kiezen, berekenden we de TCO (of total cost of ownership) voor de Hyundai Ioniq-familie – die dus verkrijgbaar is als zelfopladende hybride, als plug-in én als volledig elektrische auto – met telkens eenzelfde uitrustingsniveau. In onze berekening hebben we het door de constructeur opgegeven verbruik met 40 procent verhoogd om een zo realistisch mogelijke prijs te berekenen, en houden we ook rekening met de installatie voor een wallbox voor de elektrische Ioniq. De berekening is verder gebaseerd op een looptijd van 60 maanden, 20.000 km per jaar en een btw-aftrek van 35 procent.
Op basis van deze steekproef kunnen we stellen dat elektrisch rijden voordeliger is. Als we de vergelijking bovendien zouden maken op basis van een niet-hybride concurrent met een aanzienlijk hogere CO2-uitstoot, zou het verschil in het voordeel van de elektrische auto alleen maar groter worden. Dat geldt des te meer nu de WLTP-meetmethode zijn intrede heeft gedaan en de officiële CO2-uitstoot de hoogte injaagt.
We kunnen dus besluiten dat kiezen voor elektrische firmawagens vandaag wel degelijk loont, als je tenminste het juiste rijdersprofiel hebt (zie kaderstuk). Naarmate de keuze aan modellen zich verder uitbreidt en de actieradius toeneemt, zal het aandeel elektrische auto’s in de bedrijfsvloten – bij gelijk gebleven fiscaliteit – ongetwijfeld toenemen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!