De deelnemers van Driving the Future in Londen krijgen forse tegenkanting van Andy Palmer, de CEO van Aston Martin. De officiële leverancier van James Bond veegt de experts in de toekomstige mobiliteit en met name de Britse politici de mantel uit. Hij klaagt vooral over de permanente verandering van de agenda voor de uitstap van het Verenigd Koninkrijk en de Brexit-onderhandelingen met de andere lidstaten.
Hij kondigde aan dat zijn merk ervan uitgaat dat er geen deal komt (een brutale scheiding dus), al zou Aston Martin net als andere bedrijven die in Groot-Brittannië gevestigd zijn een cleane exit met een vrijhandelsakkoord verkiezen. De constructeur wil graag een vast traject hebben in plaats van meerdere pistes, kwestie van te weten waar men aan toe is. Bovendien heeft de Europese Unie door zich te richten op een consensus de onderhandelingen beter gevoerd dan zijn eigen land, waarvan de onderhandelingstactiek volg hem ‘lachwekkend’ is.
Visie op elektrisch rijden
Andy Palmer heeft ook ernstige bedenkingen bij de evolutie van de auto in de ogen van de publieke opinie. Hij neemt de politieke wereld op de korrel die auto’s met verbrandingsmotor wil verbieden tegen 2050. “We kunnen politici moeilijk serieus nemen als ze dertig of veertig jaar van tevoren spreken.” Hij beargumenteert dat dit wereldje “zich zorgen maakt om aan de macht te komen en relatief kort aan de macht blijft, waardoor ze weten dat ze geen verantwoording zullen moeten afleggen op veel langere termijn”. Vanuit zijn standpunt is de elektrische auto een oplossing, maar niet dé oplossing. Hij is geïrriteerd wanneer dit als enige technologische mogelijkheid wordt gezien om de schadelijke uitstoot van transport te beperken. “De waarheid is dat niemand op dit moment weet wat de juiste technologie wordt in de komende twintig à dertig jaar.”
Autonoom rijden? Nee, dank u
Ook een andere technologische evolutie lijkt hem niet te overtuigen: de zelfrijdende auto. Volgens hem zal niveau 5 “nooit van zijn leven” veralgemeend worden (hij is 56 jaar geworden). “Absurd”, vindt hij, zeker in gebieden die niet begrensd zijn. “Tenzij je je in een geografisch beperkt gebied bevindt, zul je nooit de volledige autonomie krijgen zoals veel mensen ze beschrijven.” De rijhulpsystemen zullen veralgemenen, maar op middellange termijn blijft de auto op niveau 3 “waarbij de auto de controle kan overnemen, maar kan blijven rekenen op de bestuurder die zijn plaats inneemt wanneer gezond verstand nodig is”. Dat heet dan enkele steken uitdelen …
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!