Hij drukte zich eigenlijk nog krachtdadiger uit dan dat: “Wanneer gaan jullie nu eindelijk eens een elektrische auto bouwen die nog maar half zo sexy is als een Tesla?”, zo vroeg Duitse minister voor economie Peter Altmaier aan Herbert Diess, CEO van Volkswagen, en aan Dieter Zetsche, CEO van Daimler. De boodschap geldt trouwens ook voor BMW-baas Harald Krüger, maar die was niet aanwezig op de vergadering.
Waarschuwing
De minister deed er nog een schep bovenop: “Het is hoog tijd om met nieuwe ideeën te komen om de aantrekkingskracht van jullie elektrische auto’s te vergroten”. En dat zei de minister niet als grap. Dat bewijst dat de Duitse regering absoluut niet tevreden is met de prestaties van haar nationale autobouwers in dit segment. Ter herinnering: de Duitsers hadden beloofd tegen 2020 jaarlijks 2 miljoen elektrische auto’s te verkopen. Dat was weliswaar een paar jaar geleden en het was verre van een vaste verbintenis, maar de overheid begint duidelijk haar geduld te verliezen.
Schrik voor achterstand
Deze verklaring komt op een moment dat de Duitse constructeurs nog maar net beginnen met de productie van hun elektrische auto’s, zoals de Audi e-tron of de Mercedes EQC. De Duitse auto-industrie kreeg al vaker kritiek om haar trage reactie op de opkomst van de elektrische auto. Sommigen beweren zelfs dat de Duitse constructeurs bewust proberen om de EV af te remmen. Maar de tik op de vingers van Altmaier heeft ongetwijfeld meer te maken met de wil om de onderzoeksbudgetten meer op elektromobiliteit te richten om te vermijden dat China alle delen van de keten in handen krijgt. Als dat wel het geval wordt, dan zou liefst 40 procent van de winst op een EV het land uitvloeien…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!