Soms heb je te maken met verrassende transferts. En deze laatste van FCA hoort daar zeker bij. De Italiaans-Amerikaanse groep heeft net Davide Grasso aangenomen, de oude CEO van het schoenenmerk Converse, een merk dat nu eigendom is van Nike. De man is operationeel directeur geworden van Maserati. En hij heeft een uitdaging voor zich: de verkoop stimuleren die de afgelopen 3 jaar is gehalveerd.
Doel van 100.000 verkopen
Davide Grasso is een marketingexpert. Hij heeft deze functie ook bekleed bij Nike. Harald Wester, huidig operationeel directeur bij Maserati, wordt uitvoerend directeur bij de afdelingen aandrijflijnen en engineering. Davide Grasso heeft ambitieuze doelstellingen gekregen voor zijn mandaat: het wordt van hem verwacht dat hij de verkopen van het merk verdrievoudigt tegen 2022, om zo aan 100.000 stuks te geraken. Ter herinnering: de verkopen zijn vorig jaar gedaald tot 36.000 stuks tegenover iets meer dan 50.000 in 2017.
Splitsing
De grote baas van FCA, Mike Manley, is er voorstander van om elke entiteit onafhankelijk te houden en te vermijden dat één leider zich bezighield met Maserati en Alfa Romeo, zoals Sergio Marchionne dat wou. We stellen inderdaad vast dat dat idee niet goed is uitgedraaid. Het valt nog te bezien wat Davide Grasso kan doen. Want om de helling te beklimmen, is er meer nodig dan alleen marketing. Nieuwe en betere modellen dan wat er nu in het gamma zit, zijn ook noodzakelijk.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!