Nu Carlos Ghosn in de gevangenis zit komen de lijken uit de kast gevallen. De nieuwe leiders van Nissan willen het bedrijf ten allen koste saneren en het terug sereen en performant maken. Dat zouden ze willen bereiken door een hercentralisering (in Japan?) en het einde van de expansiepolitiek. Allemaal zaken die nodig zijn voor een constructeur die zijn winstmarges en inkomsten ziet inzakken. De strategie wil eerst aan de marges sleutelen en niet zozeer aan de kwantiteit.
Vaarwel Datsun
De problemen verklaren volgens persagentschappen waarom meerdere experten verwachten dat Datsun wordt geschrapt. Het merk werd gereanimeerd omdat Carlos Ghosn dat wou en is bedoeld voor opkomende markten, in de eerste plaats om de verkoopcijfers van de Alliantie op te pompen om er ’s werelds grootste autogroep van te maken. Maar de winst op de modellen en fabrieken van Datsun ontbreekt. Net zoals de politiek van Nissan USA om auto’s aan spotprijzen te verpatsen aan verhuurders om het marktaandeel te vergroten. Natuurlijk voer je zo wel de verkoophitlijsten aan, maar deze strategie is minder goed voor de financiën.
Sluiten in Europa
Nadat Infiniti uit West-Europa werd weggehaald zouden nu ook de fabrieken op het Oude Continent bedreigd zijn. Nissan zou zijn Britse en Spaanse fabrieken gewoon willen opdoeken. De site in het VK bouwt enorm veel auto’s voor de Europese markt (450.000 in 2018), waaronder de Juke. De sluiting ervan zou een zware klap zijn. Maar de berichten van diverse persbureaus zijn wel door Nissan ontkend. Toch is het duidelijk dat er herstructureringen zullen volgen, met onder meer banenverlies in Europa en elders in de wereld. Ook het gamma zal ongetwijfeld worden herwerkt en bepaalde modellen zouden in de toekomst uit het Nissan-gamma kunnen verdwijnen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!