Carlos Tavares, de leider van PSA, is duidelijk een van de sterke mannen van de Europese autosector. Een paar maand geleden wist hij Opel al in te lijven in zijn groep en hij is niet vies van grootse woorden. Een van zijn meest verrassende uitspraken in Genève was dat hij open staat voor een toenadering tussen PSA en de FCA, de groep van Fiat en Chrysler.
Opening
“Alles is mogelijk. Wie geld verdient, blijft baas over zijn toekomst en kan over alles dromen,” zo verklaarde Tavares onomwonden toen hij op het salon van Genève werd bevraagd over een eventuele toenadering tussen de twee groepen. Toch moeten zijn woorden worden genuanceerd. Tavares vermeldde ook heel duidelijk dat “PSA niet speciaal actief op zoek is naar een partner”. Dat betekent dat ook andere kandidaten niet uitgesloten zijn.
5 of 6 groepen?
Tavares verklaarde dat de autosector tegen 2030 door zwaar weer zou gaan. Dit soort toenaderingen kunnen, als ze goed worden beheerd, de positie van bepaalde merken of groepen versterken. Vergeet trouwens niet dat Sergio Marchionne, de voormalige baas van FCA tot aan zijn recente overlijden, ervan overtuigd was dat er op termijn in de hele wereld maar plaats was voor 5 tot 6 automobielgroepen. Alle andere merken zouden verdwijnen. Je zou bijna gaan denken dat Taveres er stiekem hetzelfde over denkt.
Te kwetsbaar?
Toch menen bepaalde analisten dat PSA nog te kwetsbaar is om zich op korte termijn aan een nieuwe alliantie te wagen, iets wat Tavares trouwens ontkent. Hij verklaarde: “Vijf jaar geleden was het bijna gedaan met ons en dat hebben we achter ons gelaten. Voor ons telt dat we een bedrijf hebben dat onafhankelijk van zijn formaat zijn eigen toekomst kan betalen. U heeft al gezien dat we dat kunnen”. Hij voegde daar nog aan toe: “We blijven de kaart van de efficiëntie spelen en meer doen met minder. Dan kunnen we nog zien welke kansen zich aanbieden”. Vergeet niet dat PSA een nieuw internationaal netwerk op poten wil zetten. De groep haalt vandaag nog de meeste van zijn verkoopcijfers uit Europa, een markt die te veel verzadigd is en wordt bedreigd door de Brexit. In dat kader wordt de terugkeer van PSA naar de Verenigde Staten steeds meer onvermijdelijk. En daarbij zou een groep zoals Fiat-Chrysler een mooie bondgenoot bij kunnen vormen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!