Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Volkswagen: alle modellen elektrisch tegen 2030

Geschreven door David Leclercq op 13-09-2017

Volkswagen wil de elektrische koe bij de horens vatten. Nadat het merk eerder al 80 geëlektrificeerde modellen had aangekondigd tegen 2025 kondigt het nu een zuiver elektrische versie van elk model aan tegen 2030.

Matthias Müller is vastberaden om na de Dieselgate-catastrofe de elektrische bocht in te zetten met Volkswagen. In de marge van het salon van Frankfurt verklaarde hij namelijk dat de groep 80 nieuwe geëlektrificeerde modellen op de markt zal brengen tegen 2025 en dat tegen 2030 van elk model een zuiver elektrische variant verkrijgbaar zal zijn.

Codenaam Roadmap E

Het programma “Roadmap E” omvat zo 50 zuiver elektrische en 30 plug-in hybride modellen. Müller belooft bovendien dat de elektrische auto niet langer het speeltje van een klein deel van de bevolking zal zijn, waarmee hij een steek onder water geeft richting Tesla. Nadat Volkswagen decennialang auto’s heeft gemaakt voor iedereen, wil het nu elektrische voertuigen gaan bouwen voor iedereen.

Twee platformen

Müller verklaarde dat de groep waarschijnlijk twee specifieke elektrische platformen gaat gebruiken en dat 20 miljard euro wordt geïnvesteerd in de elektrische mobiliteit, waarmee het meteen een van de grootste projecten uit de geschiedenis van het merk wordt. Verder vertelde Müller dat hij een pilootfabriek wil oprichten om de kennis van zijn merken in de productie van batterijen te ontwikkelen. Dat is verrassend als je weet dat Nissan net zijn batterijfabriek van de hand heeft gedaan omdat het die activiteit liever aan onderaannemers overlaat. Maar de ambities van Müller zijn torenhoog: terwijl de beste modellen een rijbereik halen van 500 à 600 kilometer, wil hij dat zijn elektrische modellen in de toekomst meer dan 1.600 kilometer ver geraken. Dat is beter dan de beste diesels.

Niet het einde van de verbrandingsmotor

Toch blijven de merken van de VW-groep verbrandingsmotoren bouwen en gebruiken. Er is dus geen sprake van een monogaam elektrisch huwelijk. Müller zegt daarover: “we hebben de verbrandingsmotor nog nodig om de brug te slagen naar de elektrische mobiliteit. Traditionele verbrandingsmotoren zijn niet de vijand”. Maar hij onderschreef ook dat nog veel mensen vandaag het nog niet willen inzien: “de transformatie van onze industrie is ongezien en wij willen die leiden door de mobiliteit te herdefiniëren zodat ze meer ecologisch en duurzaam wordt”.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten