Audi heeft een prototypemotor voorgesteld met een 'elektrische biturbo'. De ingenieurs hebben de V6 TDI met 313 pk omgebouwd en uitgerust met een klassieke turbo gekoppeld aan een elektrische compressor. Beide zijn in serie opgesteld. In concreto betekent dit dat de uitlaatgassen de klassieke turbo aandrijven, die dan de inlaatlucht gecomprimeerd naar de intercooler jaagt. Afhankelijk van de druk in de gassen gaat een klep dan open of dicht staan. Als de druk hoog genoeg is, worden de cilinders rechtstreeks gevoed. Zoniet wordt de lucht eerst nog langs de elektrische compressor gestuurd, die ze verder samenperst alvorens ze naar de motor te sturen.
Het voordeel van dit systeem is dat de reactietijd wordt uitgeschakeld zodat de motor geen 'turbogat' vertoont bij lage toerentallen. Bovendien moet geen gefaseerde drukvoeding met twee klassieke turbo's worden gebruikt. Een derde voordeel is dat het koppel constant beschikbaar is en dat de werking van de motor veel fijner kan worden geregeld. Toch zullen we deze technologie pas ten vroegste in 2015 in een productiemodel zien.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!