Audi zou erover nadenken om telescopische schokdempers te vervangen door elektromechanische rotatiedempers, die e-ROT genaamd zouden worden. Het systeem zou aan het 48-voltnet van de auto gekoppeld worden en kinetische energie kunnen recupereren bij het in- en uitveren. Audi had het in 2014 al over deze technologie.
Meer details
Stefan Knirsch, verantwoordelijke voor de technische ontwikkeling van het systeem, verklaarde dat "elke kuil, elke bult, elke bocht kinetische energie teweeg brengt in een voertuig. De schokdempers die vandaag geplaatst worden absorberen die energie, die dus verloren gaat onder de vorm van warmte. Met het nieuwe elektromechanische schokdempingssysteem, dat in het elektrische subsysteem van 48 volt geplaatst wordt, zullen we die energie kunnen gebruiken." Audi laat weten dat er gemiddeld tussen 100 en 150 watt opgewekt kan worden (3 watt op de autosnelweg en tot meer dan 600 watt op een slechte weg met hobbels), waardoor zo'n 3 g/km CO2 bespaard zou kunnen worden.
Betere afstelling
Knirsch gaf eveneens aan dat "met het nieuwe systeem de ophanging overigens preciezer afgesteld zou kunnen worden, dankzij nieuwe mogelijkheden.” Het e-ROT-systeem zou namelijk niet af te rekenen hebben met inertie en dus meteen in werking treden. Bovendien zou het nieuwe systeem ook compacter zijn, aangezien de schokdempers horizontaal ingeplant worden. Wanneer we het met Knirsch hebben over een lancering, bevestigt hij dat het e-ROT-systeem wellicht op toekomstige productiemodellen te vinden zal zijn. Misschien vanaf 2017, wanneer het elektrische boordsysteem tot 48 volt gebracht zal worden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!