In een gloednieuwe windtunnel – “de stilste ter wereld” – heeft Audi hard gewerkt aan de stroomlijn van de e-tron. Een prototype van het model heeft meer dan duizend uur doorgebracht in deze testruimte in Ingolstadt. Het merk met de vier ringen beweert “een van de beste scores” in de SUV-wereld te hebben bereikt: een Cx van 0,28. Dat moet uiteraard het rijbereik ten goede komen, dat op de WLTP-cyclus boven de 400 kilometer moet uitkomen. Tijdens deze tests zijn delen van het koetswerk sterk bewerkt om het rijbereik te verbeteren.
Nieuwe intelligente technologie
De ingenieurs hebben nog andere oplossingen bedacht, die per laadbeurt tot 35 kilometer extra rijbereik zouden moeten opleveren. Zo biedt Audi als optie nieuwe, ‘virtuele’ buitenspiegels aan. Die zijn kleiner dan klassieke buitenspiegels en maken de auto 15 centimeter smaller waardoor de stroomlijn verbetert. De twee buitenspiegels hebben elk een kleine camera die zijn beelden weergeeft op OLED-schermen. Ze kunnen via het multimediasysteem aan diverse rijomstandigheden worden aangepast volgens drie invalshoeken: rijden op de snelweg, in bochten en bij parkeermanoeuvers.
Luchtveren
Verder heeft de e-tron recht op adaptieve luchtveren met instelbare schokdempers. Die kunnen de auto bij 120 km/u met 26 millimeter verlagen. Twee elektrische kleppen achter het radiatorrooster moeten het verbruik verder helpen terugdringen. Beide opties zullen worden aangeboden op de auto die in 2019 op de markt zou komen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!