De conceptcar Audi AI:ME, reeds onthuld in Shanghai in 2019, keert terug naar het podium van de CES in Las Vegas (7-10 januari). Deze autonome stadswagen krijgt echter nog ongeziene innovaties voor de technologiebeurs. Ze dienen voor twee hoofdfuncties: autonoom rijden en interactie met de passagiers. Om dit mogelijk te maken, moesten er ‘intelligente’ computersystemen ontwikkeld worden met machine learning om empathie en proactiviteit te integreren. Daarnaast is er ook een RSQ e-tron op de beurs om nieuwe displaysystemen te demonstreren.
Eye-tracking
De autonome conceptcar AI:ME heeft een eye-trackingsysteem gekregen, dat oogbewegingen volgt om keuzes van passagiers te herkennen. Deze technologie zit ingewerkt in een OLED-scherm onder de voorruit en kan bijvoorbeeld gebruikt worden om een maaltijd te bestellen in de auto alvorens aan te komen op restaurant. De auto weet hoe laat je zal toekomen en zorgt voor de bestelling en de reservatie van de tafel volgens de geleerde gewoontes van de passagier. De eye-tracking komt boven op de meer klassieke commando’s via de stem of gebaren. Passagiers moeten wel nog hun aanwezigheid in de auto bevestigen via een aanraakgevoelig veld in de deur. De ingenieurs van Audi hebben ook een immersieve beglazing ontworpen om afbeeldingen van landschappen te projecteren (bijvoorbeeld een berglandschap terwijl je in de stad bent) met een virtuele omgeving die zich aanpast aan de bewegingen van de auto. De schermen kunnen natuurlijk ook simpelweg informatie tonen over onder andere het traject, de bestemming, enzovoort.
Nieuwe displays
Naast de vernieuwde AI:ME presenteert Audi ook twee displayinnovaties op een ander demonstratiemodel. De eerste is een groot transparant scherm van 15 cm breed en 122 cm lang. Het dient als communicatie-interface voor de navigatie, het rijden en het entertainment. Het scherm past zich aan aan de omstandigheden en laat sommige delen transparant om de weg te zien, afhankelijk van de getoonde informatie. Bovendien kan hij, als je niet manueel aan het rijden bent, films tonen in 16:9 dankzij een extra zwarte laag die een beter contrast toelaat en dus ook mooier donkere kleuren toont. Het scherm zit op de CES ingewerkt in een RSQ e-tron.
3D-weergave
Audi heeft ook een head-up display met ruimtelijk 3D-zicht ontwikkeld. De informatie wordt geprojecteerd op de voorruit in de vorm van makkelijk begrijpbare symbolen in het directe gezichtsveld van de bestuurder. Deze gegevens lijken 10 tot wel 70 meter voor de auto te zweven. Daarmee kan je je ogen verder op de weg gericht houden zonder te moeten wegkijken naar de informatie op een scherm. Bovendien kunnen pijlen van de navigatie precies de te volgen route tonen. Tegelijk houden camera’s de oogbewegingen van de bestuurder in het oog om de pixels in de juiste richting te sturen.
Empathie
Machine learning geeft artificiële intelligentie de mogelijkheid om de behoeften van passagiers te anticiperen afhankelijk van hun gewoontes en hun trajecten. De personalisatie kan tot 400 individuele behoeften beheren zoals de zetelpositie, de massagefunctie, de mediakeuze, de navigatie, de interieurverlichting, de luchtvochtigheid, de temperatuur of zelfs de geur aan boord. Het systeem kan ook bepaalde behoeften anticiperen en ingrijpen om de inzittenden te ontspannen in geval van stress met een analyse van de hartslag en de temperatuur van de huid. De auto kan vervolgens een meer ontspannend stukje muziek voorstellen, de verlichting en de zetelpositie aanpassen. Sommige van deze functies zijn midden 2020 al beschikbaar op bepaalde modellen van Audi.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!