Alle mechanische onderdelen van een integrale transmissie aandrijven, vraagt energie. Toen Audi de Quattro-technologie lanceerde in 1980 werden er niet echt vragen gesteld bij het hogere brandstofverbruik. In 2016 is dat helemaal anders. Ook de vierwielaandrijving van Audi moet zich plooien naar de beperkingen van de CO2-uitstoot in het Ultra-programma. Tot nu toe was de oplossing van Audi (en van de meeste concurrenten) om een koppeling te openen zodat een van de wieltreinen wordt losgekoppeld als die niet echt nodig is.
Twee koppelingen
Met die oplossing blijft het systeem energie vreten want de wieltrein die losgekoppeld is van de motor blijft nog altijd de mechanische elementen van het systeem aandrijven. Die zorgen dus voor een negatief koppel en wrijvingsverliezen. Om dit tegen te gaan, bestaan er alternatieven maar volgens Audi reageren die niet vlot genoeg. De constructeur met de vier ringen heeft daarom een nieuwe techniek ontwikkeld die een beroep doet op twee koppelingen.
Naast de klassieke koppeling vooraan (een lamellenkoppeling aan de uitgaande kant van de versnellingsbak) die de cardanas afkoppelt, is er een tweede scheidingskoppeling geïntegreerd in het differentieel achteraan. Die opent om wrijvingsverliezen op de achtertrein te vermijden.
0,3 l/100 km
Volgens interne tests van Audi in de buurt van Ingolstadt, verbruikt de nieuwe Quattro Ultra-technologie zo’n 0,3 l/100 km minder in vergelijking met een gelijkaardige, klassieke vierwielaandrijving. Audi verzekert dat de bestuurder de aanpassingen van dit nieuwe systeem helemaal niet zal merken. Om de tien milliseconden registreert en analyseert het systeem uiteenlopende data, zoals de stuurhoek, de dwars- en langsversnelling of het motorkoppel om het geheel te beheersen.
Drievoudige strategie
Op basis van al deze informatie wordt de vierwielaandrijving ingeschakeld volgens een strategie in drie fases: proactief, predictief/vooruitziend en reactief. In de proactieve fase berekent het systeem op welk moment, in een bocht met hoge snelheid, het voorwiel aan de binnenkant van de bocht zijn grip dreigt te verliezen. Het systeem neemt een veiligheidsmarge van een halve seconde en schakelt de vierwielaandrijving in. De predictieve modus (die anticipeert op een doorslippende voortrein in functie van de rijstijl) en de reactieve modus (die reageert op plotse veranderingen in de gripomstandigheden) zijn klassieker.
A4 Allroad
Het eerste model dat uitgerust wort met de nieuwe Quattro Ultra-vierwielaandrijving is de nieuwe Audi A4 Allroad, die in de loop van het twee kwartaal van 2016 gecommercialiseerd wordt. Daarna zal de nieuwe technologie geleidelijk andere modellen aandrijven met een motor in de lengte (de toekomstige A5 en Q5 bijvoorbeeld) en met een manuele versnellingsbak of S-Tronic.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!