Audi is van oordeel dat batterijen met 12 V-spanning niet meer kunnen beantwoorden aan de noden van de voorzieningen met dynamische last, zoals hoogperformante elektrische compressoren. Het probleem zou het ergst zijn bij lage temperaturen, wanneer de gehele statische lading afhangt van een tot 3 kW beperkte alternator. Vandaar dat de ingenieurs uit Ingolstadt 48 volt willen gebruiken ter aanvulling van 12 volt. Het merk met de ringen ziet er meerdere voordelen in. Eerst en vooral is er een vermogenswinst. Ten tweede kunnen de kabels bij een 48 V-systeem dunner en dus lichter worden gehouden.
Audi heeft op de RS 5 TDI al een 48 V-systeem ontwikkeld voor de fasen waarin de motor stilligt en om de elektrische compressor te voeden. Het maakt gebruik van een compacte lithium-ionbatterij, die samenwerkt met en nieuwe alternator. De elkaar opvolgende stop-startbewegingen en de sturing van de motor zouden aan efficiëntie winnen dankzij een energierecuperatie van 10 kW. Desondanks is er nog steeds een klassiek 12 V-systeem van de partij.
Fotobijschriften:
- 12-Volt-Generator = 12 V-generator
- 12-Volt-Bordnetz = 12 V-circuit
- 12-Volt-Batterie = 12 V-batterij
- 48-Volt-Speicher = 48 V-opslagunit
- DC/DC-Wandler = DC/DC-omvormer
- 48-Volt-Bordnetz = 48 V-circuit
- Elektrisch angetriebener Verdichter = elektrisch aangedreven compressor
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!