Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Natrium-ionbatterij verlost ons van kobalt en lithium

Geschreven door Olivier Duquesne op 20-01-2020

De ontwikkeling van de natrium-ionbatterij maakt sneller laden mogelijk en weert materialen zoals kobalt en lithium. De eerste toepassingen zijn reeds gepland voor 2020.

De natrium-ionbatterij is klaar voor de eerste toepassingen in de automobielindustrie. En dat is goed nieuws, want dit type batterij maakt gebruik van natrium, een alkalimetaal dat overvloedig aanwezig is op aarde. In tegenstelling tot lithium, dat momenteel als hoofdbestanddeel gebruikt wordt. Deze natrium-ionbatterijen maken evenmin gebruik van kobalt, waarvan vooral de winning kritiek oogst.

De natrium-ionbatterij zou ook duurzamer zijn en sneller opladen. Bij meer dan 5.000 cycli zouden deze accu's meer dan 80% van hun capaciteit behouden en per massa-eenheid zijn ze tot 5 keer krachtiger, maar de opslagkwaliteit is wel minder dan bij de lithium-ionbatterij. De belangrijkste vraag wordt dan ook: willen we batterijen die snel opladen, maar ons minder ver brengen op een enkele lading. Of willen we verder geraken op een lading, met de wetenschap dat we langer aan de laadpaal zullen moeten hangen...

Hoe dan ook is het momenteel te vroeg voor concrete toepassingen in een 100% elektrische auto, maar voor hybride modellen wordt de natrium-ionbatterij weldra een alternatief voor de vandaag gebruikte accu's.

Foto's: CNRS

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten