De natrium-ionbatterij is klaar voor de eerste toepassingen in de automobielindustrie. En dat is goed nieuws, want dit type batterij maakt gebruik van natrium, een alkalimetaal dat overvloedig aanwezig is op aarde. In tegenstelling tot lithium, dat momenteel als hoofdbestanddeel gebruikt wordt. Deze natrium-ionbatterijen maken evenmin gebruik van kobalt, waarvan vooral de winning kritiek oogst.
De natrium-ionbatterij zou ook duurzamer zijn en sneller opladen. Bij meer dan 5.000 cycli zouden deze accu's meer dan 80% van hun capaciteit behouden en per massa-eenheid zijn ze tot 5 keer krachtiger, maar de opslagkwaliteit is wel minder dan bij de lithium-ionbatterij. De belangrijkste vraag wordt dan ook: willen we batterijen die snel opladen, maar ons minder ver brengen op een enkele lading. Of willen we verder geraken op een lading, met de wetenschap dat we langer aan de laadpaal zullen moeten hangen...
Hoe dan ook is het momenteel te vroeg voor concrete toepassingen in een 100% elektrische auto, maar voor hybride modellen wordt de natrium-ionbatterij weldra een alternatief voor de vandaag gebruikte accu's.
Foto's: CNRS
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!