Innolith heeft aangekondigd dat het een nieuwe generatie lithium-ionbatterij heeft ontwikkeld met een aanzienlijk hogere energiedichtheid dan nu het geval is. Het bedrijf kondigt een dichtheid aan van ongeveer 1000 Wh/kg, terwijl dat bij de huidige batterijen rond de 250 Wh/kg ligt en de beste vooruitzichten blijven stranden op 330 Wh/kg.
4 keer meer autonomie?
Alan Greenshields, medeoprichter van Innolith, zegt dat “een batterij van ongeveer 450 kg bij Tesla 100 kWh levert. Maar als u hetzelfde gewicht aan batterij neemt met de Innolith-technologie, komt u uit op 400 kWh, ofwel 4 keer meer en dus ook 4 keer meer theoretische autonomie.” Innolith geeft zijn geheimen natuurlijk niet prijs, maar geeft toch aan dat de gewoonlijke elektrolyt vervangen is door een ander vloeibaar elektrolyt, dat niet organisch is, maar wel aangeprezen wordt als stabieler én minder ontvlambaar. Bovendien zou de levensduur van de batterij ook worden geoptimaliseerd. Wanneer er een auto met deze batterijen zou komen? Dat duurt nog zeker 5 jaar volgens Alan Greenshields, omdat het nodig is om het probleem van opladen aan te pakken: hoe groter de capaciteit, hoe complexer het beheer van de lading.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!