Vanaf 2018 zullen de camera’s van BMW’s nieuwe rijhulpsystemen gegevens over de wegen verzamelen. Die informatie wordt dan anoniem doorgestuurd naar een databank, zodat de Here-wegenkaarten in real time kunnen worden geüpdatet. Die vorm van gegevensbeheer op basis van camerabeelden is de verdienste van de software van Mobileye, waar BMW mee samenwerkt. Het doel is om erg precieze hogeresolutiekaarten te kunnen aanbieden voor zelfstandige auto’s.
Detectie en compressie
Mobileye maakt het in de eerste plaats mogelijk om de gegevens te verwerken die de camera’s en de sensoren van de rijhulpsystemen verzamelen. De processoren en de software kunnen daar de elementen uithalen die interessant zijn voor de digitale wegenkaarten. Die gegevens worden dan zeer sterk gecomprimeerd (10 kB per kilometer) doorgestuurd en vervolgens geïntegreerd in het Global RoadBook van Mobileye (GLRB). Die databank in de cloud zou dan in real time informatie kunnen verspreiden over onder meer het verkeer, aanpassingen aan het wegdek, de weersomstandigheden en de beschikbaarheid van parkeerplaatsen.
Meerdere merken
De gegevens die de sensoren van BMW’s doorsturen naar de GLRB zullen dan worden samengevoegd met die van de modellen van andere constructeurs, en meer in het bijzonder die van het consortium Audi-BMW-Mercedes, dat Here van Nokia heeft overgekocht. De informatie die door GLRB wordt verwerkt, kan onmiddellijk worden gebruikt door de navigatie, met hogeresolutiekaarten die extreem precieze lokalisering mogelijk maken. Op die manier zullen zelfstandige auto’s gebruik kunnen maken van erg verfijnde kaarten die steeds actueel zijn en die de werkelijkheid zo goed mogelijk kunnen weergeven.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!