Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Continental: "Groene" remklauwen

Geschreven door Olivier Duquesne op 30-11-2022

Ze zijn letterlijk en figuurlijk groen. Continental heeft onder de naam "Green Caliper" een nieuw concept van remklauwen voor elektrische auto's gepresenteerd. Hun lichtere ontwerp komt het rijbereikten goede.

De Euro 7-norm heeft ook betrekking op de partikels die tijdens het remmen en door de banden worden uitgestoten. Dat zet een fabrikant als Continental ertoe aan om efficiëntere producten aan te bieden. En niet alleen banden. Het bedrijf werkt namelijk ook aan andere technische elementen, zoals de remmen. Het heeft zojuist specifieke remklauwen voor elektrische auto's gepresenteerd. In hun ontwerp is rekening gehouden met regeneratief remmen – waarbij minder geremd hoeft te worden tijdens het vertragen – en de behoefte aan rijbereik. Ze zijn dan ook ontworpen met dunnere lagers. Deze remklauwen zijn 2 kg lichter dan hun klassieke tegenhangers, maar bieden toch een betere remreactie. Tegelijkertijd slijten ze 15% minder snel dan conventionele remklauwen.

Dunnere schijven

De gietijzeren remklauw van de Green Caliper is veel compacter, en de remblokken zijn kleiner en dunner omdat ze langzamer slijten. Deze kleinere klauw maakt het mogelijk een grotere en aanzienlijk dunnere en dus lichtere gietijzeren remschijf te monteren vanwege de verminderde thermische belasting. Deze "groene remklauw" trekt na elke remactie de remblokken actief terug. Dit vermindert het residuele remkoppel tussen de blokken en de schijf tot minder dan 0,2 Nm. Rekening houdend met de gewichtsvermindering van 3 kg van de aangepaste schijven kan het totale gewicht van het remsysteem met 20 kg worden verminderd. De winst in rijbereik is echter relatief: 1%. Alvorens ze op auto's te installeren, is Continental van plan ze op motorfietsen en scooters aan te bieden.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten