Wie heeft er zich nog niet laten verrassen door de dikte van de raamstijlen die het zicht schuin vanvoor beperken? Deze stijlen beperken zelfs het gezichtsveld omdat ze bewegende voertuigen kunnen verberen, of zelfs voetgangers of fietsers.
Dikker
Het is een wederkerend probleem en het is de laatste jaren zelfs verslechterd als gevolg van steeds schuinere voorruiten die als gevolg hebben dat die raamstijlen ook steeds dikker worden. Toegegeven, een van de truukjes is om de stijlen te splitsen en hun een driehoekige vorm te geven om hun dikte te beperken, zoals het geval is bij veel monovolumes. Het probleem daarmee is dat deze aanpak de designers niet tevreden stelt, omdat het de vrijheid voor het ontwerp beperkt.
De formule
Het Duitse Continental heeft misschien een oplossing gevonden: een camera aan de buitenzijde die een beeld stuurt naar een OLED-scherm dat ingewerkt zit in de raamstijl en toelaat om er doorheen te kijken, alsof er helemaal geen raamstijl zit. Het systeem is, zacht uitgedrukt, complex, omdat het rekening moet houden met de positie van het hoofd van de bestuurder die zelf ook gefilmd wordt door een camera (boven het stuurwiel) om het beeld correct op het scherm te weergeven. Het resultaat is in elk geval verbazend, maar het zal waarschijnlijk nog even wachten zijn voor deze technologie op gang komt. Dit is nog maar een prototype, en er is nog geen lanceerdatum aangekondigd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!