De eerste concrete tests van het Sartre-project staan op het programma voor eind dit jaar. Deze Europese studie onderzoekt concreet de technologische en praktische haalbaarheid van voertuigkonvooien over lange trajecten. Dankzij de boordtechnologie en de communicatie tussen auto's, bestelwagens en vrachtwagens zou het mogelijk zijn om 'voertuigtreinen' te creëren. Het principe is dat een kopvoertuig alle auto's die geheel of gedeeltelijk dezelfde weg volgen, op sleeptouw neemt. Dit systeem is nuttig voor lange trajecten en zou de uitstoot, de rijtijd en het risico op ongevallen kunnen verminderen.
Het werk van Sartre ging nu een jaar geleden van start. Dat jaar werd vooral gewijd aan de conceptfase, met modellen en simulaties op zoek naar de basisprincipes, met name als antwoord op de kwesties omtrent gebruikstype, factoren en menselijke gedragingen in verband met het rijden in konvooien, cruciale parameters en architectuurkenmerken van prototypes en toepassingen. Nu deze voorbereidende fase achter de rug is, is men bezig met het opstarten van voertuigtests.
Eind december 2010 zullen twee voertuigen worden uitgerust met het materiaal en tal van sensoren om het konvooi te testen met een kopvoertuig en een volgvoertuig. In de volgende fases, die geprogrammeerd zijn voor 2011 en begin 2012, zal het concept gedemonstreerd worden met een konvooi van vijf voertuigen, samen met de andere weggebruikers.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!