Op zich is het idee niet nieuw. Heel wat toeleveranciers en constructeurs hebben al nagedacht over manieren om een deel van de energie in de uitlaatgassen van een auto te recupereren. Vandaag duikt het echter in een belangrijke vorm weer op via het Britse programma VIPER2 (Vehicle Integrated Powertrain Energy Recovery), met steun van de Britse regering en de groep Jaguar Land Rover.
Seebeck-effect
Het project is gebaseerd op het Seebeck-effect, waarbij een potentiaalverschil ontstaat bij het contact tussen twee materialen die aan een temperatuurverschil worden onderworpen. Door gebruik te maken van de hitte van de uitlaatgassen van vooral benzinemotoren willen de verantwoordelijken van het project 300 Watt recupereren via een thermo-elektrische generator. Op de WLTP-cyclus levert dat iets minder dan 24 kilometer besparing op. “Vandaag verkeert het geheel nog in de onderzoeksfase en de eerste etappe bestaat erin te bewijzen dat het werkt”, zo verduidelijkt Paul Chandler, de ingenieur die verantwoordelijk is voor het project, in een gesprek met onze collega’s van Autocar. Het project zou echter al in 2025 klaar kunnen zijn.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!