Volgens sommige analisten wordt 2020 het jaar van de grote omwenteling. Ook voor auto’s, want het theoretische rijbereik van elektrische voertuigen zou dan op 1.000 kilometer kunnen uitkomen. Dat is toch wat Fraunhofer Institute for Ceramic Technologies and Systems IKTS, ThyssenKrupp System Engineering en IAV Automotive Engineering beloven. Deze drie bedrijven werken aan een nieuwe technologie voor lithiumbatterijen en beloven een enorme vooruitgang op het vlak van rijbereik en vermogen. Echt waar?
Nieuwe aanpak
Volgens de eerste informatie zou dit onderzoekstrio voor dergelijke resultaten zowel het ontwerp van de elektrische architectuur als de onderlinge verbindingen van de batterijen herzien met een concept dat EMBATT is gedoopt. Dat laatste systeem vervangt de traditionele connectoren door bipolaire plaatjes. Op die manier zouden de cellen kunnen worden opgestapeld zoals pannenkoeken, terwijl een geleider tussen de bipolaire plaatjes de stroom over het hele oppervlak van de batterij zou laten lopen. Blijkbaar zou daarmee een reële ruimtewinst worden geboekt, maar zouden ook de prestaties erop vooruitgaan. Zoals altijd moet het proces eerst betrouwbaar worden gemaakt, want dit soort batterij wordt ongetwijfeld veel moeilijker te koelen. Dat laat ons denken dat 2020 als streefdatum erg optimistisch lijkt. Maar goed, we houden het in de gaten…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!