Audi, BMW en Mercedes hebben zopas een overeenkomst getroffen voor de verdeling van mobiele data via het Here-platform, dat ze samen in handen hebben. Met dat protocol "tonen we aan dat we voor de eerste keer kunnen profiteren van informatie die verkregen is via sensoren aan boord van voertuigen om de veiligheid en doeltreffendheid te verbeteren", preciseert Alex Mangan, productmanager van Here. Het communicatieprotocol dat uitgewerkt werd door de drie Duitse merken zou kunnen dienen als basis voor de volledige autogemeenschap. "Met dat type van protocol zou bijvoorbeeld een Toyota in de toekomst informatie kunnen begrijpen die een voertuig van de Jaguar Land Rover-groep verder op de weg heeft kunnen registreren."
Internet of Things
Als drie van de grootste automerken overeengekomen zijn om via internet gegevens uit te wisselen volgens een gemeenschappelijk protocol, dan zou er een grotere kans zijn dat andere constructeurs hetzelfde spoor volgen, hoopt Mangan. Tot nu toe, ook al beschikken alle moderne voertuigen over tal van sensoren die een berg aan gegevens leveren die nuttig kunnen zijn voor andere auto's, is er geen enkele informatie rechtstreeks vergelijkbaar, noch uitwisselbaar wegens het gebrek aan een gemeenschappelijk protocol." Informatie standaardiseren is de grootste uitdaging van het Here-platform." Eenmaal die fase gepasseerd is en ander constructeurs overtuigd zijn van de aanpak, zou Here een gigantische massa aan informatie aanleggen waardoor er gewaarschuwd kan worden over de gevaren op de weg, vertragingen, werken ... wat de eerste grote stap kan betekenen naar een veralgemening van 'the Internet of Things' in het dagelijkse leven van bestuurders.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!